آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

وزارت داخله:

گشت‌وگذار موترسایکل‌های بی‌اسناد و دو نفره ممنوع است

وزارت امور داخله کشور اعلام کرده است که از این به بعد گشت‌وگذار و خرید و فروش خودسرانه موترسایکل‌های بدون اسناد ممنوع شده است.

وزارت امور داخله کشور اعلام کرده است که از این به بعد گشت‌وگذار و خرید و فروش خودسرانه موترسایکل‌های بدون اسناد ممنوع شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور داخله کشور با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده است که این اقدام براساس فیصله‌ شورای امنیت ملی و به‌ منظور قانونمندسازی گشت‌وگذار موترسایکل‌ها و جلوگیری از حادثات تروریستی و جنایی که با استفاده از موترسایکل صورت می‌گیرد، روی‌دست گرفته شده است.
وزارت داخله گفته است که تمام ادارات دولتی و اشخاص حقیقی مکلف‌اند تا موترسایکل‌های خود را ثبت و از مدیریت‌های ترافیک نمبرپلیت و جوازسیر درخواست کنند.
این وزارت تأکید کرده است در صورتی که حملات تروریستی و یا دیگر جرایم توسط موترسایکل صورت گیرد، مسئولیت متوجه کسی خواهد بود که نمبرپلیت و جوازسیر به اسم او صادر شده باشد.
طبق فیصله‌ شورای امنیت ملی، گشت‌وگذار موتورسایکل دارای نمبرپلیت و جوازسیر یک ولایت در ولایت دیگر ممنوع است. استفاده‌ دو نفر از یک موترسایکل به‌ طور همزمان (دو پشته) در شهرها نیز ممنوع اعلام شده است.
در بند هفتم اعلامیه‌ وزارت داخله آمده است: «وضع قیود روی گشت‌وگذار موترسایکل در کابل و ولایت‌ها مشروط به فیصله‌ وزارت امور داخله و شورای نظامی همان ولایت با درنظرداشت اوضاع و شرایط خاص می‌باشد».
در بند هشتم اعلامیه نیز آمده است که موترسایکل‌هایی که برای ارائه‌ خدمات مورد استفاده‌ سکتور خصوصی از جمله رستورانت‌ها، بازارهای آنلاین و… قرار دارد، پس از تشخیص وزارت داخله شامل برنامه‌ی وضع قیود گشت‌وگذار نمی‌شود.
وزارت داخله در ادامه گفته است که به موترسایکل‌های ورزشی صرفاً به درخواست رسمی کمیته ملی المپیک نمبرپلیت و جوازسیر توزیع می‌کند. این وزارت تأکید کرده است که به موترسایکل‌های تازه وارد ورزشی و کوهستانی، نمبرپلیت و جوازسیر گشت‌وگذار در شهرهای بزرگ صادر نمی‌کند.
وزارت داخله در ادامه به مالکان موترسایکل‌های بدون اسناد مدت ۶۰ روز کاری فرصت داده است که موترسایکل‌های خود را به‌خاطر بایومتریک و گرفتن نمرپلیت و جوازسیر در مدیریت‌های ترافیک ثبت کنند.
این وزارت تأکید کرده است در صورتی که موترسایکل‌های بدون اسناد ثبت نشود، پولیس از گشت‌وگذار آنان در شهر جلوگیری و موترسایکل‌ها را ضبط خواهد کرد.
این تصمیم وزارت داخله در حالی اتخاذ می‌شود که ترورهای هدفمند و جرایم جنایی در کابل و ولایات کشور افزایش یافته است. پیش از این امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری نیز گشت‌وگذار موتورسایکل‌های دو نفره را در شهر کابل ممنوع اعلام کرده بود. براساس هدایت آقای صالح، صدها عراده موترسایکل را به دلیل رعایت نکردن ممنوعیت، فلج شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا