آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

محمودی:

گفت‌وگوهای صلح سرعت یافته/ هیچ فارمتی جز انتخابات به صلح پایدار در کشور ختم نمی‌شود

سید علی‌رضا محمودی رییس مجمع ملی مردم افغانستان می‌گوید که با توجه به تکاپوی‌های منطقه‌ای و جهانی، روند صلح سرعت یافته است، اما هیچ فارمتی جز انتخابات نمی‌تواند کشور را به صلح پایدار برساند.


به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی رییس مجمع ملی مردم افغانستان می‌گوید که از چد هفته به این سو روند صلح افغانستان سرعت یافته است.
او گفت: از چند هفته به این طرف که بحث نشست استانبول مطرح شده، روند صلح سرعت پیدا کرده، ما شاهد بودیم که آقای خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان سفرهایی به ترکیه داشت و دوحه رفت و با طالبان دید و گفته می‌شود که کابل خواهد آمد و همچنین ممکن است که اسلام‌آباد برود و از طرف دیگر ما شاهد هستیم که وزیر خارجه روسیه و نماینده خاص آن کشور در امور افغانستان به هند و پاکستان می‌روند و در پیوند به پروسه صلح افغانستان رایزنی کنند.
آقای محمودی همچنان از به وجود آمدن اجماع منطقه‌ای و جهانی در روند صلح کشور سخن زده و شواهد آن را بیان کرد: بعد از نشست قلب آسیا در تاجیکستان و حضور کشورهای منطقه در سطح وزیر خارجه در آنجا شاهد هستیم که … کشورهای منطقه و امریکا و قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی به یک نحوی آمده‌اند و به یک اجماع رسیده‌اند که در رابطه به افغانستان همگی کار کنند تا در این کشور صلح تامین شود و این را ما به فال نیک می‌گیریم … من فکر می‌کنم که با توجه به اصراری که جهان دارد و هماهنگی و اجماعی که در منطقه به وجود آمده، بحث صلح افغانستان سرعت بیشتری گرفته و تلاش دارند، دنیا و کشورهای منطقه که به یک نحوی هم بر طالبان فشار بیاورند و هم با جانب حکومت جمهوری اسلامی افغانستان صحبت بکنند تا که به یک نقطه مشترک رسیده شود برای صلح در افغانستان.
آقای محمودی در پیوند به نشست استانبول و تاریخ برگزاری آن گفت «آنچه که اعلام شده تاریخ برگزاری نشست استانبول در ۱۶ اپریل، منابع رسمی تایید نکرده‌اند. امروز داکتر صاحب محب مشاور امنیت ملی گفتند که هم مسئله آجند و هم این که کی شرکت می‌کند و هم مسئله تاریخ برگزاری نشست تا هنوز نهایی نشده و قرار است که فردا شورای عالی مصالحه جلسه داشته باشد و ممکن است که روی طرح صلح حکومت افغانستان یا نقطه نظراتی که روی طرح صلح خلیلزاد از جانب حکومت افغانستان وجود دارد، شورای عالی مصالحه کار بکند.
آقای محمودی تاکید کرد که جانب افغانستان گام‌های مهمی برای صلح برداشته، ولی خواسته‌های مردم افغانستان در نشست استانبول نباید نادیده گرفته شود.
محمودی: من فکر می‌کنم طرح‌های واضح وجود دارد. یک دیدگاهی است که حکومت افغانستان و شخص رییس جمهور دارد و داکتر صاحب محب هم آن را واضح ساخت که انتخابات زودهنگام بدون شرکت رییس جمهور غنی است. این ها قدم‌های بزرگی است که برداشته می‌شود و جدای از این، ما هر فارمت و هر فورمولی را چه در دوحه و چه در استانبول به جز از مسیر انتخابات به آن فکر کنیم یعنی این که ما دوباره باید از نو آغاز کنیم. به باور رییس مجمع ملی مردم افغانستان، ما یک ساختار داریم، در این جا یک سیستم و قوای ثلاثه وجود دارد در این جا یک ساختار قدرتمندی شکل گرفته و همان زیر بناها ساخته شده در بیست سال گذشته خوب است که سیاسیون به یک توافقی در رابطه به صلح برسند و به یک نحوی قدرت انتقال یابد که از مسیر دموکراتیک و از مسیری باشد که ما تا حال آمدیم و اگر بیایم دنبال فارمت‌های دیگر بگردیم، باز فردا هر کسی که با همان حکومت موجود یا شخص رییس جمهور مشکل داشت می‌گوید که ساختار کاملاً تغییر کند.
آقای محمودی به اختلافات سیاسیون کشور اشاره کرده و آن را مشخصه یک جامعه دموکراتیک می‌داند.
وی گفت: زیبایی دموکراسی و وضعیت جدیدی که در افغانستان به وجود آمده و هرکس می‌تواند نقطه نظرات خود را بگوید، ولی چیزی که خیلی مهم است این است که حوزه سیاسیون افغانستان من فکر نمی‌کنم که خارج از منافع ملی، دستاوردهایی که در دو دهه اخیر مردم افغانستان با کمک جامعه جهانی به دست آوردند در تضاد باشد. ببینید جانب حکومت افغانستان و شخص رییس جمهور بسیار واضح طرح و دیدگاه شان را در رابطه به صلح افغانستان بیان کردند. رییس جمهور می‌گوید که هر توافق صلحی که در هر جای نهایی می‌شود باید بیاید در لویه جرگه که یک میکانیزم سنتی افغانستان است و در آن جا نمایندگان مردم افغانستان از سراسر کشور حضور پیدا می‌کنند و این بررسی شود.

او هرچند تاکید کرد که نماینده و سخنگوی حکومت نیست، ولی از اقدامات اخیر حکومت افغانستان در پیوند به صلح یاد کرده و بر اهمیت آن تاکید نمود: هیچ وقت حکومت این ادعا را ندارد که لویه جرگه را من برگزار کنم. آجندای مشحص در نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی که متشکل از تمام جریان‌ها، جمع حکومت است و می‌توان گفت که بیشتر از ۸۰ درصد الیت سیاسی افغانستان در آن جا حضور دارند و نقطه نظرات جمهوری اسلامی افغانستان در آن جا نهایی شده است و در نشست استانبول ارائه خواهد شد.
به گفته رییس مجمع ملی مردم افغانستان، نفس نشست‌ها همین است که نظرات مختلف می‌آید و یک خروجی مشترک می‌داشته باشد و دیدگاه جمهوریت در آن مطرح می‌شود و تیمی روی این موضوع کار کرده و نظرات شخصیت‌های سیاسی، جریان‌های افغانستان و مردم گرفته شده در رابطه به طرحی که آقای خلیلزاد داشته و در رابطه به دیدگاهی که جانب حکومت دارد و در آنجا باید به یک نقطه مشترک رسیده شود.
محمودی از عدم دقت در زمان امضای پیمان صلح میان امریکا و طالبان در دوحه یاد کرده و تاکید کرد که باید در نشست استانبول دقت لازم صورت بگیرد تا کشور به صلح پایدار و ثبات دایمی برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا