آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آجندای جرگه مشورتی؛ سبوتاژ مذاکرات صلح و تداوم وضعیت

رییس جمهور غنی که نگاه ابزاری به صلح دارد، نمی‏خواهد که در پروسه صلح مخالفان سیاسی او مانور دهد و نقش برجسته داشته باشد و روی همین علت روی مذاکرت حکومت‏محور تاکید دارد.

قرار است در نهم ماه جاری(ثور)، لویه جرگه مشورتی صلح از جانب حکومت برگزار شود. ریاست جمهوری و مسئولان برگزاری این جرگه به رغم اعتراض‏ها گفته‏اند که در این جرگه از مردم در مورد صلح و چگونگی گفت‏وگو با گروه طالبان مشوره و رای‏زنی خواهد داشت.
این جرگه در حالی برگزار خواهد شد که به تاز‏گی دادگاه عالی کشور ماده ۶۱ قانون اساسی را این طور تفسیر کرده است که حکومت وحدت ملی تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج به کار خود ادامه می‏دهد.
بر بنیاد جدول زمانی کمیسیون انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان برگزار خواهد شد و محمد اشرف غنی از نامزدان این انتخابات است.
رییس جمهور غنی در روند گفت‏گو‏های صلح که به مراحل حساس رسیده است، با ایالات متحده امریکا سخت اختلاف نظر دارند.
از دید احزاب سیاسی و ایالات متحده امریکا، ریس جمهور غنی پروسه صلح را تخریب می‏کند. حتی گروه طالبان در پیوند به لغو نشست قطر در اعلامیه‌‏ای گفت که حکومت افغانستان روند صلح را تخریب می‏کند و سبب لغو نشست قطر شده است.
دولت امریکا به رهبری دونالد ترامپ از جنگ جاری افغانستان به تنگ آمده است. امریکا برای رسیدن به صلح عجله دارد و حتی گزارش‌هایی وجود دارد که زلمی خلیلزاد نماینده ارشد امریکا برای صلح افغانستان، شش ماه فرصت دارد تا روند صلح را به نتیجه برساند.
این دپیلمات امریکا بار‏ها تاکید کرده است که انتظار دارد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روند صلح به نتیجه برسد.
برخلاف این خواست امریکا، رییس جمهور غنی معتقد است که برای رسیدن به صلح پنج سال زمان نیاز است.
آقای غنی پیوسته به گونه غیر مستقیم نشان داده است که با خواست امریکا در پروسه صلح مخالف است.
حکومت افغانستان به رهبری رییس جمهور غنی خوهان مذاکرات حکومت‏محور با گروه طلبان است. اما، امریکا ضمن این که از مذاکرات حکومت‏محور حمایت می‏کند، خواهان شامل شدن احزاب سیاسی در پروسه صلح نیز است. آقای خلیلزاد به کرات تکرار کرده است که باید یک تیم افغانستان شمول و فراگیر شکل بگیرد و با گروه طالبان داخل مذاکره شود.
رییس جمهور غنی که نگاه ابزاری به صلح دارد، نمی‏خواهد که در پروسه صلح مخالفان سیاسی او مانور دهد و نقش برجسته داشته باشد و روی همین علت روی مذاکرت حکومت‏محور تاکید دارد.
آقای غنی در روند صلح می‏خواهد جریان‏های سیاسی را کنار بزند و پروسه صلح صرف در مدیریت وی باشد.
در فهرست ۲۵۰ نفری حکومت برای نشست دوحه نیز روشن شد که رییس جمهور غنی چهره‏های مورد نظر‏ش را جابه‏جا نموده است.
حالا رییس جمهور غنی در لویه جرگه مشورتی صلح با آجندای مذاکرات حکومت‏محور حضور خواهد یافت. آقای غنی از نمایندگان لویه جرگه می‏خواهد که از طرح مذاکرات حکومت‏محور با گروه طالبان حمایت کنند.
آقای غنی که خواهان مذاکرات جریان‏های سیاسی با طالبان نیست، مشروعیت مذاکرات حکومت‏محور را از مردم اخذ خواهد کرد.
رییس جمهور غنی به خوبی دریافته است که اگر جریان‏های سیاسی با طالبان بیشتر از این داخل گفت‏وگو شوند، او به حاشیه خواهد رفت و ممکن است حتی پیروزی در انتخابات برای او میسر نشود.
از جانب دیگر رییس جمهور غنی از نزدیکی چهره‏های سیاسی با زلمی خلیلزاد نگران شده است. مخالفان سیاسی ریاست جمهوری از اختلاف نظر و کشیدگی میان رییس جمهور غنی و آقای خلیلزاد به قدر کافی بهره برده‏اند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا