آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

احزاب سیاسی:

آرای بایومتریک نشده قبول شود/ سفارت‌خانه‌های خارجی اجازه مداخله ندارد/ از عملکرد کمیشنران کمیسیون انتخابات راضی هستیم

احزاب سیاسی در کابل اعلام کردند که آنان تاکنون مشکل خاصی در عملکرد کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات ندیده است و از این لحاظ نظر و اعلام نتایج انتخابات را مورد احترام و قابل قبول می‌داند.

احزاب سیاسی در کابل اعلام کردند که آنان تاکنون مشکل خاصی در عملکرد کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات ندیده است و از این لحاظ نظر و اعلام نتایج انتخابات را مورد احترام و قابل قبول می‌داند.
به گزارش خبرگزاری دید، هفده حزب سیاسی طی یک گردهمایی در کابل موضع خود را در قبال انتخابات اعلام کردند و اظهار داشتند که کمیشنران محترم کمیسیون مستقل انتخابات که از طریق احزاب سیاسی و جامعه‌مدنی پیشنهاد و از طریق کاندیدای ریاست جمهوری انتخاب شده‌اند، مورد اعتماد احزاب سیاسی، جامعه‌مدنی و شهروندان افغانستان می‌باشند و متهم نمودن و برچسب‌زدن کمیشنران، بی‌مورد، به‌دور از ‌انصاف و مردود می‌باشد.
این احزاب تأکید کردند که کمیسیون مستقل انتخابات موظف و مکلف است تا آرای افراد غیربایومتریکی که استیکر دارد و در دیتابیس و دفتر اسناد کمیسیون انتخابات ثبت و راجستر شده است‌، براساس فیصله ششم میزان این کمیسیون بپذیرد، چرا که از یک طرف با وجود مشکلات فنی دستگاه بایومتریک، مردم رای شان را استعمال کرده‌اند و از طرف دیگر این آرای غیربایومتریک در ششم میزان مورد پذیریش ناظرین انتخابات، احزاب سیاسی، جامعه‌مدنی و به‌ویژه مسئولین مراکز رای‌دهی کمیسیون مستقل انتخابات قرار گرفته است.
آنان در قطع‌نامه‌ای که صادر کرده‌اند، اظهار داشتند: تنها مسیر مردم‌سالاری، شایسته‌سالاری و حکومت‌داری خوب و قابل پذیرش برای مردم افغانستان، احزاب سیاسی و جامعه جهانی، انتخابات است و ازاین لحاظ ریاست جمهوری اسلامی افغانستان تنها باید از طریق انتخابات و آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات تعیین و مشخص شود.
احزاب سیاسی کشور تأکید کردند: کاندیدای ریاست جمهوری باید به آرای مردم که در شرایط بدامنیتی و مشکلات در انتخابات شرکت نمودند، احترام بگذارند و اجازه ندهند که کشور به‌سوی بحران و مشکلات جدید حرکت نماید.
قطع‌نامه احزاب سیاسی می‌افزاید: مردم افغانستان و احزاب سیاسی ضمن تقدیر، تشکر و قدردانی از جامعه‌جهانی و تمویل‌کننده‌گان مالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به‌صورت جدی از سفارت‌خانه‌های خارجی می‌خواهند تا استقلالیت انتخابات و آرای مردم افغانستان را محترم شمرده و به‌‌هیچ عنوان اجازه ندارند تا در روند انتخابات ریاست جمهوری، مداخله و مدیریت نمایند، چرا که کمک‌های مالی شما به‌معنی اجازه داشتن و دخالت در انتخابات نمی‌باشد.
به نقل از احزاب سیاسی، مردم و احزاب از کمیشنران و مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند تا استقلال، حیثیت و اعتبارشان را حفظ نمایند و زیر بار فشار سفارت‌خانه‌های خارجی و قدرت‌مندان و قانون‌گریزان داخلی قرار نگیرند و اجازه ندهند تا این پروسه ملی که سرنوشت مردم افغانستان را تعیین و مشخص می‌سازد از بیرون صندوق‌های رای و به‌صورت فراقانونی مدیریت کنترل و انتخاب شود.
هفده حزب سیاسی تأکید کرده است که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون سمع شکایات باید افراد تقلب‌کار و تخریب‌کننده انتخابات را مورد پیگرد قانونی قرار داده و به دستگاه عدلی و قضایی معرفی نماید تا جلو سوءاستفاده افراد و تقلب‌کاران در انتخابات گرفته شود.
این احزاب سیاسی می‌گویند که تاکنون مشکل خاصی در عملکرد کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات ندیده است. ازاین لحاظ نظر و اعلام نتایج انتخابات را مورد احترام و قابل قبول می‌داند و درصورتی‌که مشکل و بی‌اعتمادی در عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات به‌وجود آید، دیدگاه خود را با جامعه جهانی، مردم و رسانه‌ها شریک می‌سازد.
این در حالیست که برخی گزارش‌های تأیید ناشده از تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا