آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

سرور دانش:

آزادی بیان چیزی نیست که از بیرون به ملتی هدیه شود/ ملت‌ با زور نیروهای خارجی ساخته نمی‌شود

معاون دوم ریاست جمهوری به مناسبت روز جهانی آزادی رسانه‌ها گفت که دموکراسی و آزادی بیان اصولاً چیزی نیست که از خارج مرزها به ملتی هدیه داده شود، باید در راه آن مبارزه کرد و فشارها و رنج‌ها را تحمل کرد و زمینه تحقق و تداوم آن را فراهم ساخت.


به گزارش خبرگزاری دید، امروز سوم ماه می که برابر است با سیزدهم ثور سال روان خورشیدی، روز جهانی آزادی رسانه‌ها نام گرفته است و کشورهای زیادی این روز را گرامی می‌دارند.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری که امروز به همین مناسبت در کابل صحبت می‌کرد، گفت که آزادی بیان اساس همه آزادی‌ها است. وی همچنین تاکید کرد که آزادی بیان در افغانستان محصول مبارزات مردم، خبرنگاران، نویسندگان، روشنفکران و فرهنگیان کشور است.
آقای دانش اضافه کرد: دموکراسی و آزادی بیان اصولاً چیزی نیست که از خارج مرزها به ملتی هدیه داده شود، باید در راه آن مبارزه کرد و فشارها و رنج‌ها را تحمل کرد و زمینه تحقق و تداوم آن را فراهم ساخت.
او با اشاره به تصمیم جو بایدن مبنی بر خروج نیروهای خارجی از کشور، گفت: اگر نیروهای خارجی به اهداف خود دست یافته‌اند و دیگر دلیلی برای حضور ندارند، ما هم از آن استقال می‌کنیم و به تصمیم شان احترام می‌گذاریم. اما به گفته دانش، «ولی ما هنوز به اهداف خود به طور کامل دست نیافته‌ایم و باید راه مبارزه و مقاومت خود را ادامه بدهیم».
آقای دانش همچنین ضمن اشاره به نقل قول رییس ‌جمهور امریکا که زمانی گفته بود «ملت‌سازی در افغانستان ناممکن است»، گفت: ملت‌سازی روندی نیست که با قوت و زور نیروهای خارجی ساخته شود، دولت‌-ملت سازی یک روند داخلی است که به همت شهروندان یک کشور ساخته می‌شود.
خشونت علیه رسانه‌ها، خبرنگاران و آزادی بیان یکی از چالش‌های بزرگ در بیست سال پیسین در کشور بوده و با گذشته هر سال گراف آن سیر صعودی را پیموده است.
تهدید، ارعاب، اختطاف و قتل از جمله مواردی است که رسانه‌ها در افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
روز آزادی بیان در حالی در افغانستان گرامی داشته می‌شود که این کشور یکی از مرگبارترین مکان‌های برای کار رسانه‌ای شناخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا