آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آشفتگی رهبری طالبان در آستانه مذاکرات صلح

منابع طالبان در کویته می‌گویند که ملا یعقوب از زمان برملا شدن مرگ پدرش، برای کنترول شریان های عظیم درآمد طالبان، اقدام به تشکیل کمیسیون مالی جدید جهت رقابت با گل آقا اسحاق‌زی مشاور نزدیک پدرش کرده است.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
منابع در میان طالبان، مقامات حکومت افغانستان و سازمان اطلاعاتی غرب می‌گویند با مبتلا شدن رهبران طالبان به ویروس کرونا، آشفتگی در گرفتن کنترول طالبان به وجود آمده، چنانچه مقامات ارشد این گروه در جستجوی تداوی هستند و راه برای ملا یعقوب فرزند ملا محمد عمر بنیان‌گذار این گروه جهت تصاحب رهبری موقت باز شده است.
بیماری رهبران ارشد طالبان و عدم حضور آن‌ها در سطح تصمیم‌گیری در حالی است که ایالات متحده نیروهایش را مطابق توافق‌نامه دوجانبه با طالبان در ماه فبروری کاهش می‌دهد. هرگونه ناسازگاری در سطح رهبری طالبان – و احتمال منجر شدن آن به رقابت‌های خشونت‌آمیز – می‌تواند بر مرحله بعدی روند صلح تأثیر بگذارد: گفت‌وگوهای مستقیم بین طالبان و حکومت افغانستان با هدف پایان دادن به نزدیگ به دو دهه جنگ.
آنتونیو گیوستوزی کارشناس امور طالبان در انستیتوت خدمات رویال یونایتد در لندن می‌گوید که هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان چند هفته می‌شود که در جلسات غایب است و سراج‌الدین حقانی معاون وی و عضو شبکه حقانی که با القاعده پیوند دارد، جای او را گرفته است.
اما در حال حاضر حقانی مبتلا به ویروس کرونا شده و او نیز در رهبری طالبان حضور ندارد.
گیوستوزی می‌گوید: «وقتی سراج‌الدین مریض شد احتمالاً‌ همه را مبتلا کرده باشد چنانچه به عنوان معاون هبت‌الله در جلسات اشتراک می‌کرد».
یکی از مقامات اطلاعاتی کابل که خواسته نامی از وی گرفته نشود، تأیید می‌کند که اعضای رهبری طالبان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. وی می‌افزاید که مبتلا شدن آخوندزاده هنوز معلوم نیست. به گفته منابعی از میان طالبان در شهر کویته پاکستان، ملا محمد یعقوب فرزند ملا عمر بنیان‌گذار طالبان نقش «رییس عملیات‌های طالبان» را گرفته و جایگزین حقانی شده است.
مولانا محمد علی جان احمد یکی از فرماندهان ارشد طالبان می‌گوید: «ملا یعقوب، قهرمان ما، فرزند رهبر بزرگ ما تمام عملیات‌های طالبان را در غیاب هبت‌الله اداره می‌کند».
گیوستوزی همچنان می‌گوید که ملا یعقوب با عربستان سعودی که از توافق صلح حمایت می‌کند، ارتباط دارد. باور بر این است که ریاض برای وی پول می‌فرستد تا قدرت خود را مستحکم کند. وی همچنان ارتباط نزدیک با حکومت افغانستان و سرویس اطلاعاتی آن دارد.
منابع طالبان در کویته می‌گویند که ملا یعقوب از زمان برملا شدن مرگ پدرش، برای کنترول شریان های عظیم درآمد طالبان، اقدام به تشکیل کمیسیون مالی جدید جهت رقابت با گل آقا اسحاق‌زی مشاور نزدیک پدرش کرده است.

از زمان درگذشت ملا عمر، رنجش و دلخوری بین ملا یعقوب و اسحاق‌زی به وجود آمده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا