آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

آشوب در امریکا؛ پیامدهای قتل یک «سیاه» برای کاخ سفید

ادبیات نفرت آقای ترامپ به عنوان یک رییس جمهور آنگلوساکسون سفیدپوست که در چندین توییت او بازتاب یافته است، افزون بر آن که به اعتراض‌های جاری شدت بیشتر بخشیده است، به مخدوش شدن سیمای امریکای آزاد و پایبند به حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی شده است.

روز دوشنبه پنجم جوزا «جورج فلوید» سیاهپوست ۴۶ ساله در شهر مینیاپولیس ایالت مینسوتا توسط یک پولیس سفیدپوست امریکایی که زانوی خود را روی گردن او قرار داده بود، کشته شد.
این قتل فجیع نژادپرستانه، موجب آشوب گسترده‌ای در امریکا شد و شهروندان در اعتراض به آن چندین شهر ایالات متحده را جولانگاه خشم و خشونت خود قرار دادند. اکنون مسئولان امریکایی در شهرهای لاس انجلس، فیلادلفیا، آتلانتا، دِنوِر، کلیولند و سیاتل، مقررات منع آمد و شد اعلام کردند. در شهر پیتسبورگ نیز که چندین افسر پولیس زخمی شده‌اند، حکومت نظامی اعلام شده است. همزمان، پنتاگون-وزارت دفاع آمریکا- برخی واحدهای نظامی خود را در ایالت مینسوتا به حالت آماده‌باش درآورده است.
در این میان، آنچه بیش از فاجعه مرگ جورج فلوید احساسات همگانی را در امریکا به خشم واداشته است، توییت‌های تهدیدآمیز دونالد ترامپ رییس ‌جمهور امریکا است. او هشدار داده است که اگر تظاهرات معترضان به خشونت پولیس امریکا علیه رنگین‌پوستان ادامه یابد، نیروهای امنیتی به سمت آن‌ها شلیک خواهند کرد.
ترامپ با ابراز نارضایتی از عملکرد شهردار مینیاپولیس در مقابله با این اعتراضات، افزود: «یا جاکوب فرِی، شهردار چپ‌گرای افراطی بسیار ضعیف این شهر، خودش را جمع‌وجور می‌کند و شهر را تحت کنترول درمی‌آورد، یا من گارد ملی را اعزام می‌کنم تا این کار را به درستی انجام دهند».
او در توییت دیگری، معترضان به رفتار تبعیض‌آمیز پولیس امریکا با رنگین‌پوستان را «اراذل و اوباش» خوانده و تأکید کرده است که اجازه نمی‌دهد آنان «به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی کنند.»
شب گذشته نیز معترضان با تجمع در برابر کاخ سفید، قصد ورود به محل دفتر ریاست جمهوری را داشتند که با دخالت پولیس و استفاده از گاز اشک‌آور به خشونت کشیده شد.
با آن که این نخستین‌بار نیست که سیاه‌پوستان امریکا قربانی رفتار و نگاه تبعیض‌آمیز پولیس این کشور قرار می‌گیرند، اما شورش و آشوب جاری در پی مرگ فجیع یک شهروند سیاه‌پوست به دست پولیس سفیدپوست، بسیار گسترده‌تر از موارد مشابه در سال‌های گذشته است.
این وضعیت با آن که ترامپ را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، در وضعیت بدی قرار داه است، اما مانع دستور بدون ملاحظه او برای سرکوب معترضان با گلوله گارد ملی نشده است.
ادبیات نفرت آقای ترامپ به عنوان یک رییس جمهور آنگلوساکسون سفیدپوست که در چندین توییت او بازتاب یافته است، افزون بر آن که به اعتراض‌های جاری شدت بیشتر بخشیده است، به مخدوش شدن سیمای امریکای آزاد و پایبند به حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی شده است.
اگرچه برخورد خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز پولیس امریکا با شهروندان رنگین‌پوست این کشور، پیشینه‌ای طولانی دارد، اما این رفتار به ویژه در دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ، رنگ و رونق بیشتری گرفته و این، رییس جمهور مستقر امریکا را در معرض اتهام نفرت از سیاه‌پوستان قرار داده است.
اعتراضاتی که هم‌اکنون دست‌کم در ۲۲ ایالت امریکا جریان دارد، به ویژه در شرایطی در حال گسترده‌تر شدن است که دولت آقای ترامپ، توفیقی در مهار ویروس کرونا نداشته و این به نوبه خود، موجبات نارضایتی گسترده از کارکرد او را در افکار عمومی مردم امریکا شکل داده است؛ به گونه‌ای که بیم آن می‌رود که مرگ فجیع یک شهروند سیاه‌پوست توسط پولیس سفیدپوست، جرقه آغازین ناآرامی گسترده‌ای باشد و امریکا را به سمت یک هرج و مرج عظیم هدایت کند. این بیم، به ویژه از آنجا تشدید می‌شود که هم بخش عمده شهروندان امریکا مسلح هستند و هم امکان دسترسی قانونی شان به سلاح گرم، موجود است؛ چیزی که سیاست‌های افراطی و ادبیات ویرانگر خود آقای ترامپ نیز می‌تواند به کمک آن بشتابد و اوضاع را از کنترول خارج کند.
با همه این‌ها هنوز امید به مهار وضعیت در ایالات متحده، به کلی از دست نرفته است و انتظار می‌رود با دخالت آرام و بدون خشونت پولیس و گارد امنیت ملی، شرایط به حالت عادی برگردد، اگرچه حتی بر فرض بازگشت اوضاع به حالت عادی، از آثار سوء آن بر انتخابات ریاست جمهوری پیش روی، نمی‌توان چشم پوشید. بدون شک، آشوب جاری در امریکا در کنار ناتوانی آقای ترامپ در مقابله با کرونا، به زیان دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر آینده است و به موازات آن، بهترین فرصت را برای بهره‌برداری رقبای جدی و منتقدان سرسخت داخلی او در این بازه زمانی، فراهم آورده است.

نویسنده

محسن شهاب- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا