آخرین اخبارافغانستانسیاستصلح

ناظران:

آمار ثبت نام رای دهندگان مشکوک است

مهلت نام‌نویسی تقویتی رای‌دهنده‌گان در ۳۳ ولایت تا چهار روز دیگر به پایان می‌رسد. کمیسیون انتخابات گفته که تا هنوز تصمیمی برای تمدید این مهلت نگرفته است.

مهلت نام‌نویسی تقویتی رای‌دهنده‌گان در ۳۳ ولایت تا چهار روز دیگر به پایان می‌رسد. کمیسیون انتخابات گفته که تا هنوز تصمیمی برای تمدید این مهلت نگرفته است.
به گزارش خبرگزاری دید، روند نام‌نویسی تقویتی در هژدهم جوزا آغاز شد. زمان پایان این روند، هشتم سرطان اعلام شده است. تاکنون هفده روز از شروع نام‌نویسی تقویتی سپری شده است.
بر اساس اطلاعات کمیسیون انتخابات، از هژدهم جوزا تا یکم سرطان ۱۲۲ هزار و ۶۹۰ نفر رای‌دهنده نام‌نویسی شده‌اند. افراد نام‌نویسی‌شده شامل ۷۹ هزار و ۸۹۷ مرد، ۴۱ هزار و ۲۹۲ زن و ۱ هزار و ۵۹۱ کوچی می‌شود. در این مدت از جامعه سیک‌های کشور کسی نام‌نویسی نکرده است.
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات، می‌گوید که برای نام‌نویسی تقویتی رای‌دهندگان ۴۵۹ مرکز در نظر گرفته شده است.
به گفته او، از این میان ۴۵۹ مرکز به روی رای‌دهند‌گان باز است و ۳۵ مرکز دیگر به دلیل تهدیدات امنیتی تاکنون بسته است. ابراهیمی یادآوری کرد که روند نام‌نویسی تقویتی در هشتم سرطان به پایان می‌رسد و کمیسیون انتخابات تاهنوز تصمیمی برای تمدید این روند نگرفته است.
نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که آمار ارائه‌شده درباره افراد نام‌نویسی‌شده خیالی و مشکوک است. به گفته این ناظران، این رقم با مشاهداتی که آن‌ها از مراکز نام‌نویسی و میزان مراجعه مردم به این مراکز انجام داده‌اند، هم‌خوانی ندارد.
میان تعداد مراکز نام‌نویسی و رقم افراد نام‌نویسی‌شده‌ نیز از دید نهادهای ناظر انتخاباتی، نسبت منطقی برقرار نیست. این نهادها اما روشن نمی‌کند که چند درصد از مجموع آمار ارائه‌شده توسط کمیسیون انتخابات، خیالی و مشکوک است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا