آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا ارگ با نامزدان معترض مذاکره خواهد کرد؟

این تقابل حداقل می‌تواند دو پیامد داشته باشد. یکی روند گفت‌وگوهای صلح را آسیب برساند و دیگر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تضعیف نماید. هر دو بحث برای حیات سیاسی افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

تقابل میان ارگ و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری همچنان حاکم است. هیچ نشانه‌ای هم دیده نمی‌شود که نشان دهد این تقابل حل و فصل خواهد شد. شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه ( چهار سرطان» با راه‌اندازی یک گردهمایی در کابل اعلام کرد که دوام کار حکومت مشروع نیست. این شورا تاکید کرد که محمد اشرف غنی یا از نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شود یا حکومت سرپرست شکل بگیرد. آقای اشرف غنی نامزد دسته انتخاباتی« دولت ساز» است و سعی دارد برای بار دیگر به کرسی ریاست جمهوری دست پیدا کند.
نامزدان و جناح‌های سیاسی و ارگ از دیر زمانی است که بر سر دوره کار حکومت باهم کشمکش دارند. بنابر روایت نامزدان انتتخابات ریاست جمهوری، آقای غنی از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی می‌نماید و در پی مهندسی انتخابات ریاست جمهوری است. قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان برگزار شود. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا شام روز سه شنبه در یک سفر سرزده، وارد کابل شد و در دیدار با غنی و عبدالله از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد و تاکید نمود که امریکا انتظار دارد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با گروه طالبان به توافق برسد.
شورای نامزدان دو پیشنهاد مشخص دارد. یا حکومت سرپرست یا منصرف شدن غنی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری. از قراین بر می‌آید که پاسخ غنی به این دو پیشنهاد منفی است. در این چند سال تجربه شد که آقای غنی بیشتر از آنکه اهل مذاکره و تساهل سیاسی باشد، اهل انحصارگرایی و تکروی است. داکتر عبدالله در ریاست اجرایی حکومت شریک آقای غنی بود و دیده شد که غنی هیچ گونه اعتنایی به ریاست اجرایی ندشته است. می‌توان گفت در کمتر موردی با ریاست اجرایی روی مسایل حکومتی مشوره کرده است. با توجه به پیش آمدها می‌توان گفت که آقای غنی به تکثر و پلورالیزم سیاسی باور ندارد. ریاست جمهوری بارها فیصله دادگاه عالی را مطرح کرده و با شکل‌گیری حکومت سرپرست مخالفت کرده است.
از جانب دیگر شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روی محدود شدن صلاحیت‌های غنی تاکید دارند. سخنگویان ارگ اما می‌گویند که آقای غنی بربنیاد صلاحیت‌هایش در قانون پیش خواهد رفت. در این تقابل لحن هر دو طرف تند و تیز است. تنها گزینه‌ای که می‌تواند این کشمکش را به یک فرصت مبدل نماید، گفت‌وگوی نامزدان و ارگ است. گزارش‌هایی وجود داشت که ممکن هر دو جانب باهم گفت‌وگو کنند که چنین نشده است تا همین دم. این تقابل حداقل می‌تواند دو پیامد داشته باشد. یکی روند گفت‌وگوهای صلح را آسیب برساند و دیگر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تضعیف نماید. هر دو بحث برای حیات سیاسی افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا