آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آیا افغانستان به صلح نزدیک می‌شود؟

با وجود این که روند صلح با طالبان ممکن بهترین امید برای صلح دایمی باشد، بسیاری در افغانستان نسبت به آیند خود نگران هستند؛ از آنجا که دستاوردهای ۱۹ سال اخیر با خطر بالقوه مواجه است.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
رییس جمهور اشرف غنی روز جمعه با دولت‌های خارجی در مورد آمادگی‌ها برای مذاکرات صلح با طالبان گفت‌وگو کرد. با این حال، در حالی که گفت‌وگوها ممکن به موفقیت تاریخی دست یابد، نگرانی‌ها همچنان رو به افزایش است؛ چنانچه آقای غنی هفته گذشته هشدار داد افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان ممکن کل این روند را نابود کند.
گفت‌وگوهای میان‌افغانی که انتظار می‌رود در ماه جاری در دوحه برگزار گردد، بخشی از توافق ماه فبروری بین ایالات متحده و طالبان است. جنگ در افغانستان طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا خوانده می‌شود و دولت ترامپ متعهد به کاهش حضور نظامی‌اش پیش از انتخابات ریاست جمهوری است.
توافق صلح ایالات متحده با طالبان که شامل خروج نیروهای خارجی در عوض تضمین‌های امنیتی از سوی طالبان می‌شود، در حالی صورت گرفته که افغانستان در چهار راه بحران و نااطمینانی نسبت به آینده قرار دارد. ادامه خشونت‌ها در سراسر کشور گواه این امر است.
در حالی که موفقیت تاریخی صلح امکان‌پذیر است، در صورت فروپاشی روند صلح، بی‌ثباتی اقتصادی، امنیتی و سیاسی دور از انتظار نیست.
با وجود این که روند صلح با طالبان ممکن بهترین امید برای صلح دایمی باشد، بسیاری در افغانستان نسبت به آیند خود نگران هستند؛ از آنجا که دستاوردهای ۱۹ سال اخیر با خطر بالقوه مواجه است.
به رغم وعده‌های طالبان، بزرگ‌ترین چالش ممکن وضعیت امنیتی داخلی این کشور است. آقای غنی در گفت‌وگو با نمایندگان دولت‌های بین‌المللی، از جمله امریکا، روسیه، پاکستان، هند، چین، مصر و قطر روی همین امر پافشاری نمود و افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان را برجسته کرد.
افزایش خشونت‌ها در افغانستان پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات این کشور بیش از ۴ هزار زندانی طالبان را طبق توافق‌نامه دوحه از بند رها کرده‌اند. در همین حال، واشنگتن نیروهای خود را تا مرز ۸ هزار و ۶۰۰ تن کاهش داده و احتمالاً‌ تا اواسط سال آینده، تمام این نیروها از افغانستان بیرون خواهد شد.

نویسنده

اندریو هموند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا