اجتماعافغانستانزنانگزارش

آیا مشکلات افغانستان با سوختاندن یک لباس حل خواهد شد؟

آریانا سعید در حین اجرای کنسرت در شهر پاریس

چند روز پیش، آریانا سعید هنرمند نامی و مشهور کشور در کنسرتی که در شهر پاریس فرانسه برگزار شده بود، لباس گوشتی به رنگ پوست به تنش کرد، طوری که در یک نگاه سرسری بیننده فکر می‌کرد آریانا هیچ لباسی بر تن ندارد.
پس از پخش ویدیوهای این کنسرت، طرز لباس پوشیدن آریانا جنجالی شد. متن‌های کوتاه و بلند مانند جرقه‌ای پخش شد و تمام فضای شبکه‌های مجازی را پر کرد.
برخی‌ها به حمایت از او دلایل و استدلال‌های زیادی آوردند و برخی‌ها به نکوهش او روی آوردند.
پرویز قرین، یکی از کاربران فیسبوک، با انتشار چند عکس از هنرمندان مشهور زن به حمایت از آریانا سعید پرداخته است. او نوشته است: “آریانا سعید مدل و آوازخوانی است که تابعیت یکی از کشورهای اروپایی را دارد. او مانند تمام آوازخوانانی چون مدونا، جنیفر لوپز، نانسی عجرم و ده‌ها هنرمند مشهور دیگر می‌تواند‌ از آزادی‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی‌اش در اروپا و امریکا استفاده کند. ”
یکی از کاربران دیگر نوشته است:” کسانی که از طرز پوشش آریانا سعید انتقاد کرده‌اند، بزرگترین آرزویشان یک بار دیدن آریانا از نزدیک و سلفی گرفتن با اوست. ”
از سوی دیگر یکی از کاربران فیسبوک نوشته است که لباس آریانا هیچ ربطی به فرهنگ افغانستانی ندارد. او گفته است که آریانا با لباس‌هایش نمی‌تواند از زن افغانی که در بند هزاران زنجیر و سنت زندگی می‌کنند، نمایندگی کند.
این کاربر به این باور است که برای به شهرت رسیدن نباید از پوشیدن لباس‌های جنجال‌برانگیز استفاده کرد. در بدل این کار می‌توان بر شیوه کاری و به تصویر کشیدن رنج و درد یک زن افغانستانی، بیشتر به شهرت رسید.
پس از این همه واکنش، آریانا سعید در مصاحبه ویدیویی که با تلویزیون “بی‌بی‌سی فارسی” داشت، گفت: لباسی که پوشیده است درخور یک هنرمند است و دیگر اینکه وی در پاریس کنسرت داشته است، جایی که یک انسان حق دارد هر لباسی که دوست دارد بپوشد.
آریانا در ادامه صحبت‌هایش گفته است که افغانستان با مشکلات بزرگ دیگری روبه‌رو است. مردم به جای گیر دادن به لباس من آن هم در یک کشور دموکراتیک و غربی، بروند جلوی پیرمند هفتاد ساله‌ای را بگیرند که با دختر ده ساله ازدواج می‌کند یا برعلیه کسی فتوا صادر کند با حملات انتحاری و انفجار، صدها نفر را به خاک‌وخون می‌کشاند.
پس از سپری شدن دو هفته، وقتی سروصداها در مورد لباس آریانا سعید همچنان در فضای مجازی، داغ بود، آریانا سعید با نشر ویدیوی که نشان می‌دهد لباس جنجال برانگیزش را سوختانده است، به شکل تمسخرآمیزی اینگونه نوشته است:” لباس جنجالی‌ام را سوختاندم، امیدوارم مشکلات افغانستان حل شود. ”
افغانستان یک کشور اسلامی است و بر هر شهروند افغانستانی در صورتی که در کشور زندگی می‌کنند لازم است مطابق فرهنگ جامعه زندگی کند. اما به هیچ وجه لازم نیست تا روی پوشش افغانستانی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز این‌قدر حساسیت نشان داده شود. به هر حال هر فرد مطابق آزادی‌های فردی که در اروپا وجود دارد، حق دارد به خواست خودش پوشش انتخاب کند.
آریانا در توضیح دلایل آتش زدن لباسش گفته که می‌خواهد با این اقدام سمبولیک فرصتی میسر شود تا مردم “روی مشکلات اساسی‌تر افغانستان متمرکز شوند. ”
آریانا سعید با انتشار یک ویدیوی نیم ساعته، نخست دلیل تصمیمش برای مبنی بر آتش زدن لباس را بیان کرده و سپس با ریختن تیل بر روی لباس، آن را آتش می‌زند.
او تاکید می‌کند که آتش زدن لباس به هیچ وجه برای دفاع از خودش نیست و این لباس در برای هنرمندان در روی صحنه در خارج افغانستان، خیلی معمولی و عادی است.
آریانا سعید، هنرمند مشهور و نامی کشور است و در کنار آن از داوران برنامه پرطرفدار موسیقی “ستاره افغان” است.
مریم نبوی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا