آخرین اخبارمطالب معلوماتی

آیا مصرف ویتامین «دی» خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد؟

ویتامین «دی» یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن دارد.

ویتامین «دی» یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن دارد.
سایت خبری هلت لاین (Healthline) تاثیر مصرف ویتامین «دی» را در کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا چنین بررسی‌ کرده است.
این ماده مفید برای سلامتی سیستم معافیتی بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل این پرسش برای بسیاری مطرح است که آیا مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به کووید- ۱۹ را کاهش دهد.
البته باید در نظر داشت که در حال حاضر هیچ درمان یا روش پیشگیری قطعی برای ویروس کرونا وجود ندارد و ‌‌بهترین راهکار پیشگیرانه، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست ها و استفاده مرتب از مواد ضدعفونی کننده است.
برخی مطالعات نشان می‌دهد که داشتن مقدار کافی این ویتامین و مصرف مکمل آن می‌تواند سیستم معافیتی بدن را تقویت کند و مانع بروز بیماری‌های تنفسی شود.
این مقاله در ادامه به بررسی نقش و اهمیت این ویتامین در بدن می‌پردازد.
ویتامین «دی» برای فعالیت درست سیستم معافیتی بدن، که نخستین سنگر دفاعی در مقابل عفونت و بیماری است، ضروری است.
این ویتامین در تقویت پاسخ دفاعی بدن نقش اساسی دارد.
این ویتامین دارای خاصیت ضدالتهابی است و در عین حال سیستم ایمنی یا معافیتی بدن را فعال می‌کند که بسیار مهم است.
در حقیقت، این ویتامین برای فعالیت سیستم ایمنی به قدری اهمیت دارد که کمبود آن می‌تواند منجر به افزایش حساسیت به عفونت، بیماری ‌و سایر اختلالات مرتبط با سیستم ایمنی بدن شود.
سطح پایین این ویتامین خطر احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی چون نفس تنگی، سل یا توبرکلوز و انسداد مزمن ریوی و همچنین عفونت‌های ویروسی تنفسی ‌‌و‌ باکتریایی را افزایش می‌دهد.
علاوه بر این، کمبود این ویتامین با کاهش یا ضعف فعالیت ریه مرتبط است که ممکن‌ است توانایی بدن در مقابله با عفونت های تنفسی را تحت تأثیر قرار دهد.
هر چند که مطالعات طبی نشان نمی‌دهد که مصرف ویتامین «دی» خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد ولی به دلایل مختلفی می‌تواند مفید باشد یا حداقل مصرف آن ضرری ندارد.
کمبود این ویتامین موجب تضعیف فعالیت سیستم معافیتی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.
یک‌ بررسی جدید روی بیش از ۱۱ هزار نفر در ۱۴ کشور جهان نشان می‌دهد، مصرف مکمل این ویتامین خطر ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی را، هم در میان افرادی که کمبود ویتامین «دی» دارند و هم دیگران، کاهش می‌دهد.
مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین «دی» باعث کاهش مرگ و میر در بزرگسالانی می‌شود که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف تنفسی استند.
هر چند که هیچ نشانه‌ای در دست نیست که مصرف این ویتامین بتواند مانع ابتلا به ویروس کرونا شود، ولی کمبود این ویتامین ممکن است به طور کلی باعث تضعیف سیستم معافیتی بدن و آسیب پذیری بیشتر در مقابل بیماری و عفونت شود.
کروناویروس در دسمبر ۲۰۱۹ نخست در شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین شایع شد. بر اساس معلومات دانشگاه جان هاپکینز ایالات متحده، این ویروس تا صبح جمعه (۱۵ حمل) در ۱۸۱ کشور و قلمرو جهان، جان ۵۳۹۷۰ نفر را گرفته و بیش از یک میلیون نفر دیگر به آن مبتلا شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا