آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیل

ائتلاف سه سازمان تروریستی؛ واقعیت یا دروغ محض؟

خبرهای تشکیل ائتلاف میان شبکه القاعده، داعش و طالبان ساخته شده در سازمان‎های اطلاعاتی کشورهای غربی است. آن‎ها که اختیار بسیاری از گروه‎های تروریستی را نیز در دست دارند، با شایعه‎سازی و برجسته کردن فعالیت‎های تروریستان، در پی توجیه حضور درازمدت خود در منطقه و افغانستان هستند…



به تازه‎گی گزارش‎هایی در رسانه‎ها، مبنی بر ائتلاف شبکه القاعده، گروه طالبان و داعش در برابر حکومت افغانستان و نیروهای خارجی به نشر رسیده است.
هرچند هدف سازمان‏های تروریستی در کلیت امر همان ایجاد رعب و وحشت و گسترش انارشیزم به مفهوم رایج کلمه است، ولی ائتلاف این سه شبکه تروریستی در افغانستان چیزی است که با واقعیت‎های موجود هم‎خوانی نداشته و به نظر می‎رسد که از دو حال خارج نیست. یا تلاشی است تلافی‎جویانه از سوی شبکه‎های تروریستی در برابر راهبرد جدید امریکا برای افغانستان، یا پروپاگندایی است که غربی‎ها برای ادامه حضور درازمدت خود در این خطه به رسانه‎ها تزریق کرده‎اند.
با توجه به این‌که هیچ سازمان تروریستی به صورت بدیهی نمی‎تواند حضور رقیب را تحمل کند و همچنان درگیری‎ها میان گروه داعش و تحریک طالبان در مناطق و مقاطع مختلف در افغانستان، استنباط قطعی می‎توان کرد که ائتلاف آن‎ها در همان حدی ناممکن است که مثلا دوستی میان امریکا و کوریای شمالی.
البته حساب القاعده کمی متفاوت‌تر از داعش است. این شبکه با آن‌که به سختی مخالف حضور امریکا و غرب در خاورمیانه است و افراطیت اسلامی را نیز یدک می‎کشد، در قبال مسئله ملی کشورهای منطقه و کلیت جهان اسلام، دید متفاوت دارد.
القاعده حاکمیت ملی و هویت غیراسلامی کشورها را نیز به رسمیت شناخته و توانسته است که تعادل را حفظ کند، ولی گروه داعش ادعای خلافت بر کل جهان اسلام را دارد و بنابر این هیچ نوع داعیه و صدای دیگر را برنمی‎تابد.
در هر نقطه‎ای که جنگجویان داعش و طالب با هم روبه‌رو شده‎اند جز جنگ و کشتار همدیگر گزینه دیگری را انتخاب نکرده‎اند.
پس اگرهم طالبان و القاعده بتوانند همکاری کنند ائتلاف با داعش دور از ذهن خواهد بود.
حالا با بررسی واقعیت موجود به این نتیجه می‎توان رسید که خبرهای تشکیل ائتلاف میان شبکه القاعده، داعش و طالبان ساخته شده در سازمان‎های اطلاعاتی کشورهای غربی است. آن‎ها که اختیار بسیاری از گروه‎های تروریستی را نیز در دست دارند، با شایعه‎سازی و برجسته کردن فعالیت‎های تروریستان، در پی توجیه حضور درازمدت خود در منطقه و افغانستان هستند.
جالب این‌که اصل خبر ائتلاف جریان‎های تروریستی سه‎گانه نیز از سوی منابع غربی در دست رسانه‎ها قرار گرفته است و حلقاتی امنیتی و نظامی غربی از این موضوع ابراز نگرانی کرده‎اند.
تجربه نشان داده است که هرگاه موضوعی در میان غربی‎ها نگران کننده خوانده شود در پی استفاده ابزاری از آن هستند، چنانچه نگرانی از موجودیت سلاح‎های کشتار جمعی در حکومت صدام حسین، نگرانی از تلاش ایران برای دست‎یابی به سلاح هسته‎ای و نگرانی از صدور تروریزم از افغانستان به غرب، از نوع نگرانی‎هایی است که حضور آن‎ها را در منطقه تضمین می‎کند.
پس پروپاگندای ائتلاف گروه‎های تروریستی در افغانستان درست پس از اعلام راهبر جدید امریکا، برای زیر فشار قرار دادن مخالفان سیاسی حکومت وحدت ملی و ضامن حضور درازمدت نیروهای خارجی است نه حقیقتی که با واقعیت‎های موجود هم‎خوانی داشته باشد.
ظاهر شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا