آخرین اخبارجهانحقوق بشرسیاست

ابراز نگرانی ملل متحد از وضعیت حقوق بشر در پنجشیر

خبرگزاری دید: کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که تلفات غیرنظامیان و نقض حقوق بشر در نتیجه‌ جنگ در ولایت پنجشیر نگران‌کننده است.


میشل باشله این موضوع را امروز دوشنبه (۲۲ سنبله) در چهل‌وهشتمین جلسه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح کرده است. او گفته که وضعیت در پنجشیر در حال بدترشدن است.
همچنین او افزوده است که افغانستان در مواجهه با بحران بشری و اقتصادی، وارد مرحله‌ جدید و خطرناکی شده است. کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرده است که شهروندان این کشور و به ‌ویژه زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی عمیقاً نگران حقوق‌شان اند.
از سویی هم، او نسبت به عمل‌کرد نیروهای طالبان با نیروهای امنیتی و دفاعی و کارمندان دولت پیشین اظهار نگرانی کرده و گفته است که طالبان خلاف تعهدات‌شان دست به بازداشت این افراد و خانواده‌های‌شان زده‌اند.
به گفته‌ میشل باشله، طالبان تعدادی از بازداشت‌شدگان را هم کشته‌اند.
او تأکید کرده است که طالبان حتا در شماری از شهرهای افغانستان از جمله کابل، قندهار، هرات، مزارشریف، گردیز، میمنه سمنگان خانه‌به‌خانه در جست‌وجوی مقامات دولتی و افرادی که با دولت امریکا کار کرده‌اند، می‌گردند.
کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرد که این سازمان به اطلاعاتی هم دست یافته که طالبان قصد حمله بر دفاتر برخی از نهادها و سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های جامعه‌ مدنی را دارند.
او از حذف ادارات مربوط به زنان توسط طالبان هم ابراز نگرانی کرده و گفته است که افراد این گروه با تصاحب دفاتر و تجهیزات ادارات و سازمان‌های مربوط به زنان، به پرونده‌های حساس هم دست‌رسی پیدا کرده‌اند.
به گفته‌ باشله، طالبان اعضای زن گروه‌های مدنی را متهم به فحاشی و نشر افکار ضداسلامی کرده‌اند.
او همچنین نسبت به خشونت فزاینده‌ طالبان در برابر معترضان و روزنامه‌نگاران ابراز نگرانی کرده است. کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که طالبان در برابر معترضان و روزنامه‌نگاران در ولایت‌های کابل، هرات، غزنی، تخار، غور، نیمروز و بلخ خشونت کرده‌اند.
او از کابینه‌ سرپرست طالبان هم ابراز نارضایتی کرده و گفته از ترکیب آن که هیچ زنی در آن شامل نیست و تعداد اندکی غیرپشتون‌ها را شامل می‌شود، ناراحت است. میشل باشله تأکید کرده است که مردم افغانستان خواهان دولتی اند که در بخش‌های مختلف آن زنان و اقلیت‌های قومی دیگر حضور داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا