آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

اتحادیه اروپا به طا-لبان: برای ایجاد دولت فراگیر گام‌های عملی بردارید

خبرگزاری دید: نمایندگان اتحادیه اروپا در دیدار با هیئت طا-لبان در دوحه، تاکید کرده‌اند که حکومت طا-لبان باید حقوق زنان را رعایت کند و برای ایجاد یک دولت فراگیر گام‌های موثر و عملی بردارد.
این اتحادیه تأکید کرده است که هدف از این‌ گفت‌وگوها به رسمیت شناختن طا-لبان نبوده، بلکه بخشی از تعامل عملیاتی اتحادیه اروپا به نفع این اتحادیه و مردم افغانستان بوده است.

در خبرنامه‌ اتحادیه اروپا آمده است که در گفت‌وگو با هیئت طا-لبان، بر اهمیت دموکراسی تاکید شده و این اتحادیه خواستار اجرای هرگونه اصلاح قانون اساسی از طریق یک فرایند شفاف و مشارکتی شده است.
اتحادیه اروپا از طا-لبان خواسته است که گام‌های سریع، معنادار و ملموسی برای ایجاد یک دولت فراگیر که نشان‌دهنده غنای جامعه افغانستان از نظر قومی، سیاسی و مذهبی و با حضور زنان و مردان در پست‌های ارشد باشد، بردارند.
در بخشی دیگر از این گفت‌وگوها بر حفظ حقوق زنان و احترام به آزادی‌های اساسی و آموزش دختران تأکید شده است.
هیئت طا-لبان تعهد کرده‌ است که حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، حقوق اقلیت‌ها و آزادی‌بیان و رسانه‌‌ها را براساس اصول اسلامی مراعات می‌کند.
افزون بر این طا-لبان تأکید کرده‌اند که زمینه دسترسی برابر به آموزش را برای دختران و پسران مهیا می‌کنند.
با این حال در این دور گفت‌گوها اتحادیه اروپا نگرانی‌شان از فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در کشور را اعلام کرده‌اند.
طا-لبان اما در واکنش به این نگرانی‌ها وعده‌ داده‌اند که هیچ گروهی از خاک افغانستان به‌ عنوان پایگاه برای تهدید سایر کشورها استفاده نمی‌تواند.
از سوی دیگر اتحادیه اروپا خاطرنشان کرده است که هیئت طا-لبان در این دور گفت‌وگوها تعهد خود را برای حاکمیت قانون و حکومت‌داری خوب اعلام کرده‌ است.
هم‌چنان این اتحادیه گفته است که دو طرف تعهد‌شان را نسبت به تمامیت ارضی یک افغانستان مستقل و در صلح با خود و با همسایگان و در تعامل با جامعه جهانی بر اساس حاکمیت ملی و احترام متقابل و به رسمیت شناختن تمامی مسئولیت‌های ملی و بین‌المللی ابراز کرده‌اند.
از سویی‌ هم، طا-لبان تأکید کرده‌اند که زمینه عبور و مرور امن اتباع خارجی و شهروندان افغان که خواهان ترک افغانستان هستند را فراهم می‌کنند.
به همین منظور، دو طرف بر اهمیت اساسی باز نگه‌ داشتن میدان‌های هوایی افغانستان تأکید کرده‌اند.
بخشی دیگر از این گفت‌وگوها بر کمک‌های بشردوستانه متمرکز بوده است.
اتحادیه اروپا گفته است که در نظر دارد به ارایه کمک‌های بشردوستانه به زنان، مردان و کودکان نیازمند افغان، بر اساس اصول بشردوستانه ادامه دهد تا دسترسی افراد نیازمند را تضمین کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا