دسته بندی نشده

اتحاد تروریزم در پاکستان؛ پیامد‌های منطقه‌ای و جهانی

به نظر می‌رسد که تحریک طالبان پاکستان به دنبال تقلید از رویکرد طالبان افغانستان است و رویکرد طالبان در افغانستان را بیشتر می‌پسندد؛ اینکه رویکرد محدود و واقع‌بینانه مورد حمایت یک ساختار سازمانی منسجم، چانس موفقیت بالاتری برای پیروزی دارد.

نویسنده: عبدالباسط
منبع: تی‌ آر تی ورلد
ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید


پس از سال‌ها، به نظر می‌رسد تحریک طالبان پاکستان و برخی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی با هم متحد می‌شوند تا چالش و تهدید جدیدی را رقم زنند.
یکپارچگی و اتحاد بخشی شبه‌نظامیان از برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت تحریک طالبان پاکستان پیش از گفت‌وگوهای احتمالی صلح میان‌افغانی و خروج ایالات متحده از افغانستان بوده است. پیامدهای گسترده آن بر امنیت داخلی پاکستان و منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.
تحریک طالبان پاکستان از زمان تشکیل در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ میلادی، یکی از مخوف‌ترین گروه‌های تروریستی در پاکستان بود. این گروه به عنوان بازوی عملیاتی القاعده و میزبان بقایای طالبان افغان بوده است. تحریک طالبان پاکستان همچنان در منطقه کوهستانی سوات و شهر کراچی حضور قوی داشت. در این مدت، این گروه حملات تروریستی خطرناکی در پاکستان انجام داده است.
تلاش‌ها برای احیای تحریک طالبان پاکستان با انتصاب «نورولی محسود» به عنوان رهبر این گروه در سال ۲۰۱۸ و پس از ترور فضل‌الله در ولایت کنر، آغاز شد. از آن زمان به بعد، یگانه توجه محسود متحد نمودن جناح‌های مختلف بوده است.
ولی، وقت و انرژی زیادی صرف تقویت موضع ایدئولوژیک تحریک طالبان پاکستان کرده است. قبل از این، پیام‌ها و تمرکز عملیاتی این گروه سردرگم و خودمختارانه بود، اما پس از روی کار آمدن نور ولی، اقداماتی برای آوردن نظم و انظباط روی دست گرفته شد.
تحریک طالبان در حالی که از موقعیت جهادی و جهانی خود دور می‌شود، تلاش دارد خود را به عنوان یک گروه پان-اسلامیک و پشتون محور بازسازی کند. با این حال، دیده شود که آیا این گروه خود را از القاعده جدا می‌سازد یا خیر.
به نظر می‌رسد که تحریک طالبان پاکستان به دنبال تقلید از رویکرد طالبان افغانستان است و رویکرد طالبان در افغانستان را بیشتر می‌پسندد؛ اینکه رویکرد محدود و واقع‌بینانه مورد حمایت یک ساختار سازمانی منسجم، چانس موفقیت بالاتری برای پیروزی دارد.
سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود بیان نمود که بین ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان فعالیت دارند. این شمار به همراه گروه‌های جدید پیوسته به آن، تحریک طالبان را به نیروی قابل حساب تبدیل می‌کند.
این گروه تروریستی هنوز هم یک چالش ضدتروریزم قریب‌الوقوع برای پاکستان است و نادیده گرفتن آن اشتباه خواهد بود. اقدامات و تلاش‌های اخیر تحریک طالبان پاکستان برای بومی‌سازی روایت این گروه و همکاری و روابط آن با دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا