آخرین اخباراسلایدشوایرانسیاستمنطقه

احتمال پیوستن تهران به نشست چهارجانبه روسیه، امریکا، چین و پاکستان در پیوند به صلح افغانستان

دستیار ویژه وزارت خارجه ایران و مدیرکل آسیای جنوبی آن وزارت، می‌گوید که بدون حضور دولت افغانستان صلح پایدار در افغانستان ممکن نیست و احتمال آن وجود دارد که تهران به نشست چهارجانبه امریکا، روسیه، چین و پاکستان در پیوند به روند صلح افغانستان بپیوندد.

دستیار ویژه وزارت خارجه ایران و مدیرکل آسیای جنوبی آن وزارت، می‌گوید که بدون حضور دولت افغانستان صلح پایدار در افغانستان ممکن نیست و احتمال آن وجود دارد که تهران به نشست چهارجانبه امریکا، روسیه، چین و پاکستان در پیوند به روند صلح افغانستان بپیوندد.
به نقل از خبرگزاری فارس، سید رسول موسوی در نشست شورای رهبری سیاست خارجی آن کشور که در آن غفور لیوال سفیر افغانستان در تهران نیز حضور داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تنها در روند صلحی حاضر خواهد بود که دولت افغانستان نیز به نمایندگی از مردم این کشور در آن حضور داشته باشد، اگر دولت افغانستان در روند صلح حضور نداشته باشد هرگونه تلاشی در این زمینه به صلح دائمی در این کشور منجر نخواهد شد.
دستیار ویژه وزارت خارجه ایران همچنان تصریح کرد که کشورش به نشست چهارجانبه امریکا، روسیه، چین و پاکستان در مسکو دعوت شده بود، ولی با توجه به سیاست مشخص تهران در مورد افغانستان آن را نپذیرفت
آقای موسوی همچنان افزود که در نشست پکن نیز نمایندگانی از روسیه و چین برای ترغیب ایران به اشتراک در آن نشست به تهران آمدند ولی جمهوری اسلامی نپذیرفت و قطعاً در هر نشستی که دولت افغانستان حضور نداشته باشد، اشتراک نخواهد کرد.
موسوی به نقشه صلح امریکا اشاره کرد و گفت: طرح خلیلزاد برای توافق صلح میان امریکا و طالبان یک ابتکار خطرناکی بود که از سوی ترامپ متوقف شد. هر چند خلیلزاد در هفته گذشته به چندین کشور سفر کرده و به دنبال از سرگیری مذاکرات است.
وی ادامه داد: خلیلزاد در سفر به بروکسل با کشورهای مختلف دیدار کرد و در نهایت یک بیانیه ۱۷ ماده‌ای صادر شد که به نظر می‌رسد جامعه جهانی آن را به عنوان مانفیست صلح افغانستان پذیرفته و تفاوت‌های عمده‌ای با طرح صلح خلیلزاد دارد.
این مسئول بلند پایه سیاست خارجی ایران از حضور احتمالی کشور در نشست‌های آینده چهار جانبه در مورد صلح افغانستان نیز خبرداد.
آقای موسوی گفت: با توجه به این که محتوای مذاکرات صلح افغانستان تغییر معناداری یافته، این احتمال وجود دارد که ایران در نشست آینده کشورهای چین، امریکا، روسیه و پاکستان حضور داشته باشد.
این دیپلمات ایرانی به تلاش‌های صلح خلیلزاد نیز اشاراتی داشته و آن را از ۵ جهت برای افغانستان خطرناک دانست.
او به عدم آتش‌بس، تضعیف پایه‌های نظام سیاسی ماحصل کنفرانس بن، تضعیف قوای سه‌گانه، تضعیف قانون اساسی، جا به جایی مشروعیت ملی به بین‌المللی و بلند کردن داعیه امارت اسلامی را در برابر جمهوریت از خطرات تلاش‌های خلیلزاد برای نظام مشروع افغانستان دانست.
دستیار ویژه وزارت خارجه ایران تاکید کرد که کشورش به صراحت گفته طرفدار تعین سرنوشت افغانستان به دست مردم این کشور است و هرگونه دخالت خارجی را بر نمی‌تابد.
جمهوری اسلامی ایران همواره از مالکیت روند صلح به دست دولت افغانستان حمایت کرده و هرگونه دخالت خارجی را به معنی ادامه جنگ در این کشور دانسته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا