آخرین اخباراجتماعافغانستانایرانسیاست

عالمی بلخی:

اخراج مهاجرین در تضاد با تعهدات بین‌المللی است

سید‌حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنند‌گان کشور نسبت به اظهارات عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران، در پیوند به اخراج احتمالی مهاجران افغانستان از این کشور واکنش نشان داد.

سید‌حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنند‌گان کشور نسبت به اظهارات عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران، در پیوند به اخراج احتمالی مهاجران افغانستان از این کشور واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری دید، عباس عراقچی هفته گذشته گفته بود که اگر تحریم‌های امریکا بر ایران تشدید یابد و صادرات نفت این کشور به صفر برسد، در آن ‌صورت ایران از مهاجران افغانستان خواهد خواست تا این کشور را ترک کنند.
عالمی بلخی در واکنشی در صفحه رسمی فیسبوک خود این سخنان معاون وزارت خارجه ایران را ناسنجیده، تحریک‌کننده و در تضاد با تعهدات بین‌المللی توصیف کرده است.
او گفته است که این اظهارات برای مهاجران افغانستان در ایران مایه نگرانی است.
وزیر امور مهاجرین هم‌چنان از مردم ایران به دلیل انتقاد از اظهارات معاون وزارت خارجه این کشور سپاس‌گزاری کرده است.
شماری از مردم ایران سخنان معاون وزارت خارجه این کشور را سیاسی خوانده و از آن انتقاد کرده‌اند. از جمله عیسی سحرخیز شهروند ایرانی، سخنان تهدیدآمیز عراقچی را گروگان‌گیری در روز روشن عنوان کرده و آن را عملی «خطا»، «غیراخلاقی» و «غیرانسانی» توصیف کرده است.
او در عین ‌حال از دولت ایران خواسته است که به دلیل این اظهارات از مهاجران افغانستان معذرت بخواهد. عیسی سحرخیز در صحفه فیسبوک خود گفته است که سخنان عراقچی هراسی به دل مهاجران افغانستان ایجاد کرده است.
پس از انتقادات، عباس عراقچی در مورد سخنان جنجالی‌اش توضیح داده و گفته است که از سخنان او برداشت‌های متفاوت و «نادرست» شده است. او در عین حال از کشورهای اروپایی خواسته است که سهم خود را در پذیرش مهاجرین ادا کنند.
عالمی بلخی با اشاره به اظهارات جدید عباس عراقچی گفته است که او این توضیحات را از سر ناگزیری و تحت فشار افکار عمومی بیان کرده و با آن‌ هم نتوانسته است قناعت افکار عامه ایران را فراهم کند.
براساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت‌کنند‌گان، حدود سه میلیون مهاجر افغانستان در ایران زندگی می‌کنند. در این اواخر رقم بازگشت‌کننده داوطلبانه از ایران به افغانستان افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا