آخرین اخبارافغانستانحکومت

اداره بازرس ۲۲۳ مسئول ولایتی را به دادستانی معرفی کرد

اداره بازرس کشور ۲۲۳ مسئول حکومتی را از ۱۶ ولایت و ۹ مقام حکومتی را در کابل پس از بررسی ادعای فساد در بودجه کرونا به دادستانی کل معرفی کرده است.


به گزارش خبرگزاری دید، اداره بازرس جمهوری اسلامی افغانستان دریافته است که بودجه کرونا در ولایت‌ها در معرض فساد گسترده و حیف‌ومیل قرار داشته و تجهیزات طبی و اقلام مورد نیاز صدها میلیون افغانی بلندتر از نرخ بازار خریداری شده است.
ولایت‌هایی که چگونگی مصرف بودجه کرونا در آن بررسی شده است، شامل هرات، نورستان، میدان‌وردک، بدخشان، قندهار، تخار، غور، سمنگان، خوست، لوگر، بامیان، دایکندی، بغلان، کندز، پروان، ننگرهار، پکتیا، بادغیس، سرپل، پکتیکا، بلخ، جوزجان، زابل و کاپیسا می‌شود.
غزال حارس رییس اداره بازرس امروز یک‌شنبه(۱۹ دلو) در یک نشست خبری گفت که یکی از موارد جدی حیف‌ومیل، خریداری اجناس و تجهیزات مورد نیاز با نرخ بلندتر از نرخ بازار در آن زمان بوده است.
به گفته او، بررسی را که اداره بازرس از روند مصرف ۹۰۷ میلیون و ۲۶۴ و ۶۸ افغانی در ۲۴ ولایت انجام داده است، نشان می‌دهد که اجناس و تجهیزات در حدود ۳۳۰ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۹۱۲ افغانی از نرخ بازار بلندتر خریده شده است که ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌شود.
رییس بازرس ریاست جمهوری مورد دیگر از حیف‌ومیل بودجه کرونا را خریداری‌های غیرمرتبط خواند که خلاف مقررات خریداری شده است.
وی تصریح کرد که در ۲۴ ولایت‌ خلاف طرزالعمل، ۴۷ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۱۸۲ افغانی هزینه تجهیزات و وسایل غیرمرتبط شده است.
غزال حارس افزود که تفاوت قیمت‌ها در خریداری عین جنس نیز زیاد است: یک کیت محافظتی از ۵۵۰ افغانی تا نٌه هزار افغانی و یک دستگاه تنفسی از ۸۳۱ هزار الی ۳ میلیون افغانی، خریداری شده است.
وی خاطرنشان کرد که یافته‌های اداره بازرس نشان می‌دهد که در توزیع بسته‌های کمکی در دور اول شیوع ویروس کرونا به افراد کم‌درآمد و نادار در ولایات نیز شفافیت وجود نداشته است.
رییس بازرس علاوه کرد: طبق بررسی که انجام شده است، حدود ۳۲ درصد افراد نیازمند کمک دریافته کرده و ۴۳ درصد دیگر نیز از بسته‌های کمکی مستفید نشده‌اند، این بررسی از طریق مصاحبه با بخشی از افراد نیازمند در ولایت‌ها صورت گرفته است.
یافته‌های این اداره همچنین نشان می‌دهد که سکتور صحی در دوران شیوع موج اول ویروس کرونا دچار ضعف شدید مدیریتی بوده است.
خانم حارس در این باره توضیح داد که عدم موجودیت سندهای رهنمودی در مورد خریداری‌ها، استخدام ‌بیش از ضرورت نیروی انسانی، کمبود آکسیجن و کمبود ادویه در شفاخانه‌های مبارزه با ویروس کرونا از موارد عمده ضعف مدیریتی بوده است.
از جانب دیگر، غزال حارس تصریح کرد که اداره بازرس بررسی بودجه کرونا را در ۲۳ ولایت تکمیل کرده است و گزارش ۱۶ ولایت را به دادستانی کل فرستاده است.
او افزود که در ۲۳ ولایت موارد جرمی مشاهده شده است و ۲۲۳ مسئول حکومتی در ۱۶ ولایت به دادستانی کل معرفی شده‌اند که یک رقم بی‌پیشنه است.
رییس بازرس علاوه کرد که گزارش بررسی اداره بازرس در هفت ولایت دیگر نیز تکمیل شده است و به دادستانی فرستاده خواهد شد.
به گفته او، مسئولانی که به دادستانی معرفی شده‌اند، شامل والیان، کارمندان اداری و کارکنان سطح تدارکاتی می‌شوند، این افراد مظنون به شمار می‌روند و در سطح مظنونیت قرار دارند و دادستانی پرونده‌های آن را بررسی می‌کند.
بانو حارس تصریح کرد که بودجه اختصاصی کرونا در سطح ولایت‌ها در معرض گسترده فساد وجود داشته است و موارد مشخص از فساد و غفلت مشاهده شده است.
وی افزود که میلیون‌ها افغانی از بودجه کرونا «حیف‌ومیل» شده است و در کنار آن مواردی نیز وجود دارد که پس از بررسی اداره دادستانی کل از نزد افراد بودجه حیل‌ومیل شده حصول شود.
پس از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور حکومت بودجه‌ای را برای مبارزه با این ویروس اختصاص داد و همچنان اختیارات ویژه را به ولایت برای مصرف بودجه تفویض کرد. اما، چگونگی مصرف بودجه کرونا در کابل و لایت‌ها با فساد و اختلاس گسترده همراه بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا