آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

ارگ؛ روایتی از ناگفته‌ها

بنده از آدرس جهاد و مقاومت در این جلسه حضور دارم و جناب مارشال صاحب بزرگ و افتخار ما هستند. خود مارشال صاحب می‌داند که مردم شمالی و فرماندهان آن پاسداران خط اول جهاد و مقاومت بودند چنانچه دو برادرم در این راه شهید شده‌اند.

تاسیس شورای رهبران جهادی در عرض قوای س‌گانه دولت (مقننه، قضاییه، اجراییه) از دستاوردهای حکومت آقای کرزی بود. تداوم این شورا به وسیله حکومت وحدت ملی با تغییر نام «نشست شورای رهبران احزاب و نهادهای جامعه مدنی» به عنوان یک ضرورت به وسیله محمد اشرف غنی رییس جمهور هم مورد اقبال و توجه قرار گرفته است.
بنده، در ابتدای تاسیس این شورا از طرف استاد ربانی شهید به عنوان منشی شورای رهبران جهادی پیشنهاد شدم که مورد موافقت حامد کرزی رییس جمهور وقت قرار گرفت.
لذا بر اساس مسئولیت ملی و تاریخی، تمام مفاد آن جلسات را از ابتدای ورود تا انتهای خروج از ارگ که شامل هشت ماه دوره ریاست جمهوری داکتر محمد اشرف غنی هم می‌شود، در اختیار دارم.
جلسات شورای رهبران جهادی که با حضور گرم و صمیمانه همه رهبران به ریاست رییس جمهور(حامد کرزی) در ارگ ریاست جمهوری دایر می‌شد، مسایل و موضوعات استراتژیک کشور مورد بحث و مداقه قرار می‌گرفت.
آیت‌الله محمد آصف محسنی و مرحوم صبغت‌الله مجددی همواره با دید آسیب‌شناسانه مشکلات کشور را به صورت انتقادی به رییس جمهور مطرح می‌کردند.
رییس جمهور بر اساس موضوعات مطرح شده، در جلسات بعدی شورای رهبران جهادی ضمن حضور حتمی سران ۳ قوه و بعضاً رییس سنا، از مسئولین سکتورهای مربوطه جهت پاسخ به سوالات و انتقادات رهبران دعوت به عمل می‌آورد.
در یکی از جلسات شورای رهبران جهادی، داکتر فاروق وردک مطرح نمود:« جناب رییس صاحب! در نشست دیشب خانه مارشال صاحب فهیم، سفیر یکی از کشور های غربی موضوع اختلاف جبهه شمال را با حکومت مورد بحث داشتند و گفته‌اند حامد کرزی به منظور تضعیف مجاهدین واختلاف بین پنجشیر و شمالی انجنیر ضرار را در مقابل مارشال علم نموده است؟»
انجنیر ضرار احمد عثمانی(مقبل) خطاب به رییس جمهور و حاضرین در جلسه گفت:« بنده از آدرس جهاد و مقاومت در این جلسه حضور دارم و جناب مارشال صاحب بزرگ و افتخار ما هستند. خود مارشال صاحب می‌داند که مردم شمالی و فرماندهان آن پاسداران خط اول جهاد و مقاومت بودند چنانچه دو برادرم در این راه شهید شده‌اند. من می‌خواهم به شما بگویم که افعانستان نیاز به یک حکومت مقتدر و حاکمیت مرکزی دارد، من و مردم شمالی از جناب شما سپاس‌گزار هستیم که از ظرفیت این مردم و فرماندهان شان در حاکمیت و اقتدار ملی استفاده می‌نمایید. من معتقد هستم ظرفیت جهاد در کنار دمکراسی و مدیریت شما به اقتدارملی می‌انجامد.»
حامد کرزی خطاب به رهبران جهادی گفت:« من به این باور و اعتقاد رسیده‌ام که خارجی‌ها به خاطر اهداف و منافع خودشان در افغانستان آمده‌اند و انگیزه‌ای برای تقویت حکومت ملی و رفاه اجتماعی در وطن ما ندارند؛ لاکن یک خواهش از همه رهبران محترم دارم، زیرا بنده شناخت کامل از خارجی‌ها و نحوه عملکرد آ‌ن‌ها در افغانستان دارم. من می‌دانم که چه وقت و چگونه پای خود را روی دم آن‌ها بگذارم تا صدای شان از آن‌طرف دنیا بلند شود. اما خواست من از همه شما به خاطر منافع علیای کشور این است که، هر وقت من پا روی دم آن‌ها گذاشتم، شما به صورت جداگانه با آن‌ها تماس و دید و بازدید نداشته باشید. روی این ملحوظ که اقتدار و منافع ملی یک جامعه، به احترام متقابل بزرگان جامعه با حکومت تامین و تضمین می‌شود. من از پدرم در حل منازعات قومی و قبیله‌ای جامعه خود آموختم که چالش‌های اجتماعی و شکاف‌های قومی این کشور با احکام و دستورالعمل‌های حکومتی حل و فصل نمی‌شود، بلکه با پادرمیانی ریش سفیدان و متنفذین قومی و در سطح کلان و کشوری با برگزاری جلسات شورای رهبران جهادی و احترام به فیصله‌های حکیمانه آن‌ها حل و فصل می‌گردد.
ادامه دارد…..

نویسنده

داکتر دانش بختیاری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا