آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرسیاست

ارگ از مجازات ۴۵ نفر در پیوند به خشونت علیه خبرنگاران خبرداد

ارگ ریاست جمهوری دقایق پیش با نشر اعلامیه‌ای از تعهد حکومت نسبت به بررسی پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران خبرداده و تاکید کرده که آزادی بیان از حقوق اولیه بشر و محترم است.

ارگ ریاست جمهوری دقایق پیش با نشر اعلامیه‌ای از تعهد حکومت نسبت به بررسی پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران خبرداده و تاکید کرده که آزادی بیان از حقوق اولیه بشر و محترم است.
به گزارش خبرگزاری دید، صفحه ارگ در این اعلامیه آزادی بیان را یکی از دستاوردهای کلان حکومت افغانستان تلقی کرده و مدعی شده که در این راستا از سوی دولت گام‌های اساسی برداشته شده است.
ارگ: بربنیاد ماده‌های ۲۴ و ماده ۳۴ قانون اساسی، آزادی بیان یکی‌از حقوق اساسی و ارزش های والای حقوق بشری پنداشته می‌شود. دولت جمهوری اسلامی افغانستان، تعهدات بنیادین را در قوانین ملی و بین‌المللی نسبت به صیانت و حراست از این حق انسانی ‌دارد.
در اعلامیه گفته شده که بر بنیاد گزارش کمیته‌ مشترک رسانه‌ها و حکومت، حکومت افغانستان در سال‌‌های پسین ۱۳۵۵ مورد، ادعای خشونت علیه خبرنگاران را بررسی کرده است که ۱۰۷۵ مورد آن از سال‌های گذشته بوده است.
اعلامیه ارگ حاکی است: لوی څارنوالی کشور، حدود ۶۰ قضیه‌ خشونت علیه خبرنگاران را که شامل قضایای قتل، توهین، لت و کوب، تهدید، توهین، اطلاع کذب، بازداشت غیر قانونی، خودکشی، حمله مسلحانه، حریق رادیو وآزارواذیت بود، در مرکز و ولایات مورد پیگری قرار داد.
همچنان حکومت مدعی شده که «در رابطه به ترور آقای احمد شاه، خبرنگار رسانه‌ی BBC در خوست، چند تن گرفتار گردید که یک تن ایشان محکوم به اعدام و یک‌تن دیگر به ۳۰ سال حبس، محکوم به مجازات شدند. به همین ترتیب، در پیوند به قتل آقای ارغند، خبرنگار تلویزیون کابل نیوز در کندهار، ۲ تن دستگیر شد و یک تن آن محکوم به اعدام گردید.
حکومت در این اعلامیه ادعا کرده که در پیوند به ۳۳ پرونده ۳۸ تن محکومت به مجازات شده و از جمله ۲۷ قضیه دیگر ۱۲ پرونده نهایی شده و ۱۵ پرونده دیگر در دوران است که در مجموع ۴۵ نفر در این پیوند مجازات شده است.
پیش از این، نهادهای حامی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای حکومت را به بی‌توجهی نسبت به قضایای جرمی علیه این قشر کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا