آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

سفیر ازبیکستان در دیدار با محب:

ازبیکستان به روند صلح به رهبری کابل‌ متعهد است

سفیر ازبیکستان در دیدار با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغنستان تاکید کرده است که کشورش به روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها متعهد است.

به گزارش خبرگزاری دید، بر اساس خبرنامه‌ای که امروز (پنجشنبه ۲۴ سرطان) از سوی دفتر شورای امنیت ملی منتشر شده است، خواجه شادمانوف سفیر ازبیکستان در افغانستان اطمیان داده است که تمام تلاش‌های ازبیکستان مطابق به تعهدات دوجانبه‌ای است که این کشور در مورد صلح و همسایگی با افغانستان دارد.

در خبرنامه همچنان آمده است که آقای شادمانوف در مورد سفر اخیر نمایندگان طالب به ازبیکستان معلومات ارایه کرده و گفته که در آن سفر فقط روی نقش و همکاری ازبیکستان در مذاکرات صلح گفت‌وگو شده است.

آقای شادمانوف افزوده که در گفت‌وگوها با نمایندگان طالب روی اهمیت تفاهم بین‌الافغانی و این‌که نمی‌توان از دستاوردهای ۱۸ سال گذشته به‌شمول حقوق بشر و حقوق زنان در مذاکرات چشم‌پوشی کرد، بحث شده است.

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان با اشاره به سفر اخیر نمایندگان طالبان به ازبیکستان گفته است که تعاملات سیاسی نباید به اعتماد به‌میان آمده آسیب برساند و سبب شک شود.

بر بنیاد خبرنامه، آقای محب از ازبیکستان بابت حمایت‌شان از روند صلح قدردانی کرده و گفته که افغان‌ها به عنوان مالکان و شرکای اصلی این روند می‌توانند در مورد آینده‌ خویش تصمیم بگیرند.

حدود دو هفته قبل هیئتی از گروه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر به ازبیکستان سفر کرد. تصاویری که از این دیدار منتشر شده است، نشان می‌دهد که نمایندگان گروه طالبان به شکل ویژه از سوی مقام‌های دولت ازبیکستان مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

وزارت خارجه افغانستان از شیوه‌ی پذیرایی ویژه‌ از هیئت طالبان از سوی دولت جمهوری ازبیکستان انتقاد کرد و گفت که چنین حرکاتی مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان را تسهیل نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا