آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاستصلح

از استقلال تا وابستگی؛ کمیسیون انتخابات چقدر مستقل است

انتخابات از ستون‌های دمکراسی است و کمیسیون انتخابات نباید در تصمیم‌هایش تحت تاثیر حکومت قرار داشته باشد. لازم است که رهبری کمیسیون انتخابات « استقلالیت » خویش را ثابت کند. در حال حاضر چنانچه احزاب سیاسی می‌گویند عملکرد کمیسیون انتخابات مشکوک و این نهاد فاقد استقلالیت عمل است.

سرانجام انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به تاخیر افتاد. کمیسیون انتخابات دو روز پیش اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری جمع سه انتختابات دیگر در ۲۹ ماه سرطان برگزار خواهد شد. پیشتر قرار بود انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود.
اما تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با واکنش‌های بسیار منفی مواجه شده است. از دید احزاب سیاسی و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، رهبری کمیسیون انتخابات نهاد مستقل نیست و تحت تاثیر ریاست جمهوری کار می‌کند و تصمیم می‌گیرد.
به طور نمونه، محمد حنیف اتمر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روی تصمیم کمیسیون انتخابات سخت معترض است و می‌گوید که تعویق انتخابات ریاست جمهوری منطقی نیست و کمیسیون انتخابات زیر فشار حکومت قرار دارد.
جریان سیاسی « محور مردم افغانستان» نیز با تصمیم تازه کمیسیون انتخابات مخالف است و به این باور است که تعویق انتخابات ریاست جمهوری به دستور حکومت گرفته شده است. کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی کشور گفته تاخیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نقض صریح قانون اساسی کشور است.
جامعه جهانی اما به نوعی از تصمیم کمیسیون انتخابات مبنی بر تاخیر در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده است. شاه‌حسین مرتضوی از سخنگویان ریاست جمهوری در صفحه فیسبوک خود نوشته است که کمیسیون انتخابات یک نهاد مستقل است و حکومت به تصامیم این نهاد احترام دارد.
از واکنش احزاب سیاسی برمی آید که کمیسیون انتخابات یک نهاد مستقل نیست. هر چند که این انتقاد همواره بالای کمیسیون انتخابات وجود داشته است. نامزدان انتخابات پارلمانی که روی اعلام نتایج ابتدایی اعتراض دارند، می‌گویند که کمیسیون انتخابات نهاد مستقل نیست و با روند انتخابات بر خورد سیاسی و ابزاری می‌کند.
عملکرد کمیسیون انتخابات در چند سال اخیر همیشه یکی از جنجال‌های سیاست کشور بوده. همگان یاد شان است که در نتیجه عملکرد ضعیف کمیسیون انتخابات در انتخابات ۹۳، حکومت وحدت ملی شکل گرفت. حکومتی که بحث توزیع قدرت از جنجال‌های عمده آن بوده است.
آقای مسعود می‌گوید که یکی از دلایل تعویق و تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هم «دخل و تصرف حکومت» در کمیسیون انتخابات است.
انتخابات از ستون‌های دمکراسی است و کمیسیون انتخابات نباید در تصمیم‌هایش تحت فشار حکومت قرار داشته باشد. لازم است که رهبری کمیسیون انتخابات « استقلالیت » خویش را ثابت کند. در حال حاضر چنانچه احزاب سیاسی می‌گویند عملکرد کمیسیون انتخابات مشکوک است و این نهاد فاقد استقلالیت عمل است.
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و نیاز است که تمام بدینی‌ها نسبت به تصامیم و عملکرد کمیسیون انتخابات از میان برداشته شود. کمیسیون انتخابات این مسئولیت را دارد. نهادی که انتخابات را برگزار می‌کند باید یک نهاد با اعتبار و درعین حال خوش نام باشد. مردمی که پای صندوق رای می‌روند بایستی به کمیسیون انتخابات اعتماد داشته باشند. امری که هرگز وجود نداشته و کمیسیون انتخابات به آن توجه جدی نکرده است.
در ظاهر کار کمیسیون انتخابات می‌گوید که یک نهاد مستقل است و زیر فشار هیچ جریان سیاسی قرار ندارد. آنچه کمیسیون انتخابات در مورد مستقل بودنش می‌گوید برای مردم و نیروهای سیاسی قناعت بخش نیست.
اعتراضات روی نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نمایندگان نشان می‌دهد که کارکرد کمیسیون انتخابات قناعت بخش نیست. نامزدان انتخابات و افکار عمومی مدعی است که کمیسیون انتخابات نتوانسته است آرای سیاه و سفید را تفکیک کند.
در صورتی که کمیسیون انتخابات اعتماد سازی نکند، سود ما نیست که با این کمیسیون به طرف انتخابات ریاست جمهوری برویم. با این اوضاع مردم در انتخابات ریاست جمهوری به گونه گسترده شرکت نخواهند کرد. حضور سراسری مردم در روز انتخابات می‌تواند به انتخابات و کمیسیون انتخابات مشروعیت بخشد.
افغانستان نمی‌تواند یک بحران انتخاباتی دیگر را مدیریت کند. کمیسیون انتخابات باید از وقوع یک تنش دیگر جلوگیری کند. میلیون‌ها دالر وقف برگزاری انتخابات می‌شود تا یک حکومت مشروع شکل بگیرد و دمکراسی در کشور نهادینه شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا