آخرین اخبارجهانسیاست

آغاز به کار دولت بایدن؛

از خوشبینی اروپا تا احتیاط چین و روسیه و بحران افغانستان

پس از مراسم تحلیف رییس جمهور جو بایدن و کاملا هریس معاون وی، رهبران و مقامات جهان با تبریکی ابراز امیدواری کردند که دولت جدید امریکا موجب رابطه بهتر شود و برخی سیاست‌های ترامپ را لغو کند.

دولت بایدن
به گزارش خبرگزاری دید، با شروع رسمی کار دولت بایدن در ایالات متحده، رهبران جهان در پیام‌های شان به رییس جمهور بایدن و کاملا هریس تبریک گفتند و ابراز امیدواری کردند که روابط با این کشور نسبت به گذشته بهتر شود.
اورزولا فن در لاین رییس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت ایالات متحده برگشت و اتحادیه اروپا آماده است با جوبایدن، شریک قدیمی با اعتماد، کار کند.
وی در پیام خود گفت: «ایالات متحده برگشت و اروپا آماده است. منتظر همکاری با جو بایدن هستیم».
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت که مشتاق فصل جدیدی از دوستی و همکاری بین آلمان و امریکا است.
امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه با ابراز خوشبینی بیان داشت: «ما در مواجهه با چالش‌های زمان خود قوی‌تر خواهیم شد. قوی‌تر برای ساختن آینده خود. قوی‌تر برای محافظت از سیاره خود. خوش آمدید به توافق‌نامه پاریس».
بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا نیز مراسم تحلیف کاملا هریس را به عنوان معاون رییس جمهور «تاریخی» خواند و گفت: «رهبری امریکا در مورد موضوعات که برای همه ما مهم است، از تغییر اقلیم گرفته تا کووید، حیاتی است».
هند
نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در توییتی تبریکات گرم خود را به رییس جمهور بایدن ابراز کرد و گفت که منتظر همکاری با وی برای تقویت مشارکت استراتژیک هند-ایالات متحده است.
پاکستان
در پاکستان، نشانه‌هایی از تسکین و خوش‌بینی وجود داشت با این انتظار که دولت بایدن راهی پایدارتر از سال‌های سخت ریاست جمهوری ترامپ ارائه دهد.
جاوید اشرف قاضی رییس بازنشستۀ سازمان آی‌اس‌آی گفت: «ترامپ غیرقابل پیش‌بینی بود. اما جو بایدن تجربۀ زیادی دارد. بنابر این، انتظار می‌رود ثبات در روابط برقرار شود».
شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در رابطه به دولت جدید امریکا گفت که بایدن اشخاصی را در تیم خود گرفته که «منطقه را به خوبی درک» می‌کند.
عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در صفحۀ توییتر خود به جو بایدن تبریک گفت و خواهان روابط بهتر با امریکا شد.
وی گفت: «مشتاقانه منتظر کار با رییس جمهور ایالات متحده در ایجاد مشارکت قوی‌تر پاکستان-امریکا از طریق تجارت و تعامل اقتصادی، مبارزه با تغییر اقلیم، بهبود صحت عامه، مبارزه با تروریزم و ترویج صلح در منطقه و فراتر از آن هستم».
روسیه
سخنگوی رییس جمهور ولادیمیر پوتین نیز در مسکو به خبرنگاران گفت که کرملین آماده توسعۀ روابط با ایالات متحده است.
وی گفت که پوتین همواره علاقمند روابط خوب با امریکا بوده است، اما این احساس در سال‌های اخیر متقابل نبود.
ایران
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیامی پس از مراسم تحلیف جو بایدن، رییس‌ جمهور جدید امریکا گفت: «ترامپ، پمپئو و همپالگی‌های‌شان با بدنامی به زباله‌دان تاریخ سقوط کردند».
وی در توییتی نوشت: «اما یاد و خاطره سردار سلیمانی و هزاران نفری که به واسطه تروریزم دولتی و اقتصادی، ترامپ و جنایات او علیه بشریت کشته شدند، آسیب دیدند یا از مواد غذایی و دارویی محروم شدند، همواره خواهد درخشید.»
وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: «شاید نفرات جدید در دی‌سی درس گرفته باشند».
چین
حکومت چین با برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن بیشتر روی دولت ترامپ تمرکز داشت. چین ۲۸ مقام سابق دولت ترامپ، از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور وقت ترامپ را تحریم کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت:‌ «ما امیدواریم که دولت جدید ایالات متحده با احترام متقابل با چین همکاری کند، به درستی اختلافات را حل کند و همکاری بیشتری را در بخش‌های بیشتری انجام دهد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا