آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیل

از راهبرد ترامپ تا دیدگاه‎های احمدشاه مسعود


هرچند ارایه راهبرد تازه از سوی دونالدترامپ برای افغانستان به بیش از ۷ ماه انتظار و نگرانی داخلی و خارجی پایان داد و امیدواری‎هایی را برای ثبات و امنیت پایدار خلق کرد، ولی این راهبرد همان‏قدر که از سوی حکومت افغانستان و کشورهای همسو با امریکا استقبال شد، نکات مبهم و پرسش‌برانگیز زیادی داشت که غور و دقت روی این موارد می‎تواند راهگشای ما برای پرداختن به ادعای امرالله صالح مبنی بر همخوانی راهبرد ترامپ با دیدگاه‌های قهرمان ملی کشور «احمدشاه مسعود» در برابر تروریزم و پاکستان باشد.
امرالله صالح در فیسبوک از شش عنصر جدید و دلگرم‌کننده در راهبرد جدید امریکا یاد کرده است که به باور او نکات مثبت این راهبرد است و می‎تواند مطابق با دیدگاه‎های احمدشاه مسعود در رابطه به جنگ باشد.
نکات مثبت راهبرد امریکا بدون شک زیاد است، ولی در این راهبرد نکات مبهم و پرسش‌برانگیز هم زیاد است که اگر دقت کنیم از دیدگاه‎های قهرمان ملی فاصله زیاد می‎گیرد.
درست است که ترامپ به پاکستان در قبال حمایت آن کشور از هراس‎افکنان هشدار داده است، ولی خود همین هشدار مبهم است و می‎توان تفاسیر گونه‎گون از آن به دست داد.
این هشدار بازی زبانی تازه‌ای است که امریکا و پاکستان آغاز کرده‎اند تا هم لابی‎های یهود که برای نزدیک شدن واشنگتن با دهلی تلاش می‎کنند قانع شوند و هم مسئولیت ناامنی در افغانستان جنبه داخلی داده شود.
در بیش از یک دهه گذشته همیشه حکومت افغانستان از امریکا خواسته است که بر پاکستان فشار وارد کند، ولی امریکا از این خواسته پشتیبانی نکرده است؛ حال چطور می‌‌توان پذیرفت که امریکا تمام منافع خود را در پاکستان نادیده گرفته و افغانستان را انتخاب می‎کند.
موضوع رهبری جنگ با طالبان که در راهبرد ترامپ به دوش نیروهای امنیتی داخلی گذاشته شده، موضوع مبهم دیگری است که باید موشکافی شود؛ چه اگر امریکا تنها به نقش مشورده‌دهی بسنده کند نه نیازی به راهبرد جدید است و نه آمدن چهار هزار سرباز دیگر توجیه شده می‎تواند.
سکوت معنادار ترامپ در بعد نظامی راهبرد، ابهام بزرگ دیگری است که در آن وجود دارد چرا که آقای ترامپ نه از شمار سربازانی که به افغانستان اعزام می‌شوند چیزی گفته و نه بر حمایت همه‌جانبه از نظامیان داخلی تاکید کرده است.
رییس‌جمهور ایالات متحده همچنان گفته است که کمک‎های امریکا برای افغانستان به معنی«چک سفید» نیست، که این حرف نمایانگر حساب و کتاب‎های تازه امریکا در مورد حکومتی است که خود تهداب آن را گذاشتند.
حال حرف اصلی این است که نه راهبرد امریکا آنچنان به سود افغانستان است و نه هم آن کشور منافع درازمدت خود را در پاکستان قربانی حکومتی می‎کند که از سیر تا پیاز آن آغشته به فساد، ناتوانی و مافیا است. از بعد دیگر پیام راهبرد امریکا به طالبان نیز جنگ تا پیروزی نیست، بلکه چراغ سبزهایی هم برای مذاکره داده شده که قابل تامل است.
دیده می‌شود که راهبرد امریکا هیچ‌گونه سنخیتی با دیدگاه‎های قهرمان ملی کشور ندارد و تطابق آن دو فقط برای توجیه برنامه‎های امریکا از سوی افرادی که نزدیک به واشنگتن هستند عنوان می‌شود تا این راهبرد به سود افغانستان جلوه داده شود.
ظاهر شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا