آخرین اخبارافغانستانگزارش

از فروش مواد مخدر تا وجود فساد اخلاقی در مکاتب هرات!


شماری از باشندگان و دانش‌آموزان مکتب، که از ساکنان محلات هشت‌گانه باباحاجی مربوط ناحیه نهم و دوازدهم ولایت هرات هستند، امروز طی یک تجمع اعتراضی در صحن مکتب سید محمد قناد، از کم‌کاری برخی مسئولان این مکتب شکایت داشته و آنان را آغشته به فساد اخلاقی نیز خواندند.
به گزارش خبرگزاری دید، این باشندگان ادعا دارند که برخی مسئولان مکتب سید محمد قناد، با وجود همه کاری‌های وظیفوی از شاگردان در بدل نمره قبولی تقاضای عمل نامشروع کرده‌اند.
خانم سجادی که دو برادرش در این مکتب درس می‌خواند، می‌گوید: مردم در این اوضاع خراب اقتصادی و امنیتی، بچه‌های خود را در مکتب روان می‌کنند، اما در اینجا از اطفال معصوم در بدل نمره کامیابی، تقاضای عمل نامشروع می‌شود.
خانمی دیگری که خود را مادر یکی از دانش‌آموزان معرفی می‌کند، می‌گوید: به چندین تن از شاگرد این مکتب از سوی یک استاد، پیشنهاد تقاضای عمل نامشروع شده و همچنین تهدید شده که اگر این حرف پخش شود و به تقاضایش عمل نشود، شاگرد با چاقو زده می‌شود.
این مادر اظهار می‌کند:« اگر وضعیت این‌گونه باشد، ترجیح می‌دهیم بچه‌های مان در خانه باشند و بیزاریم از این مکتب و معلم.»
در همین حال، عبدالواحد حیدری، عضو شورای انکشافی مکاتب سید محمد قناد، ضمن تایید ادعاهای مردم، می‌گوید: هشتاد فیصد رییس معارف در این قضایا دست دارد و از این مفسدان حمایت می‌کند.
وی افزود: این قضایا تقریبا از دو هفته پیش به ریاست معارف گزارش شده و همچنین آمر مکتب سید قناد نیز واضح خبر داشته و از شخص متهم به فساد اخلاقی حمایت کرده احتمال شریک بودن خودش نیز می‌رود.
آقای حیدری همچنان می‌گوید: خودم به چشمم دیدم در اینجا( مکتب سید محمد قناد) مواد مخدر را ترویج کردند.
موصوف در ادامه افزود: هشتاد فیصد این قضایا برنامه‌ریزی شده است و خطر آقای احمدی به عنوان رییس معارف هرات بدتر از خطر داعش برای ماست.
او، اعضای نظارت، آمر منابع بشری و برخی ادارات دیگر مربوط به معارف هرات را متهم به حمایت از فسادپیشه‌گان و کم‌کای کرده و خواهان معرفی آنان به سارنوالی است.
از سوی هم، عبدالرزاق احمدی، رییس معارف هرات می‌گوید: گزارش این قضایا به معارف رسیده بود و ما هیئتی را برای بررسی این قضایا موظف کرده بودیم.
آقای احمدی افزود: نتیجه بررسی هیئت تعیین‌شده تاهنوز به ما نرسیده و تصورم بر این بود که مشکل حل و خاموش شده است.
رییس معارف هرات از تشکیل هیئت جدید و بی‌طرف، سخن زده و می‌گوید: تمام جوانب قضیه بررسی شده و افراد متخلف به سارنوالی معرفی می‌شوند.
مکاتب هرات برای نخستین‌بار شاهد چنین قضایای نیست، بلکه از برخی مکاتب دیگر نیز زمزمه‌های پخش مواد مخدر و موجودیت فساد اخلاقی و تجاوز جنسی به گوش رسیده است.
سید غفور هاشمی_ هرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا