آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاستگزارش

فرهنگیان به خبرگزاری دید:

از مداخلات خارجی‌ها در روند صلح جلوگیری شود/ گفت‌وگوهای بین‌الافغانی یگانه راه‌حل است

شماری از چهره‌های فرهنگی و رسانه‌ای پیرامون برقراری صلح در افغانستان می‌گویند که برای تامین این اصل اساسی نیاز است که از مداخلات کشورهای بیرونی جلوگیری و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برگزار گردد.

شماری از چهره‌های فرهنگی و رسانه‌ای پیرامون برقراری صلح در افغانستان می‌گویند که برای تامین این اصل اساسی نیاز است که از مداخلات کشورهای بیرونی جلوگیری و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برگزار گردد.
به گزارش خبرگزاری دید، شماری از فرهنگیان و فعالان رسانه‌ای با تأکید به برقراری صلح در افغانستان اظهار داشتند که جامعه‌جهانی به‌جای نیروی‌های نظامی، معلمان خارجی به افغانستان می‌فرستادند.
صابر حسینی کسی که از سوی اتحادیه اروپا لقب «قهرمان فرهنگی» را کسب کرد در گفت‌وگو با خبرگزاری دید گفت: در کشور ما سال‌های زیادی جنگ بوده و متأسفانه حالا هم یکی از ناامن‌ترین کشورها به حساب می‌آید و در کشوری که تاریخ آن با جنگ گره خورده، صلح یکی از نیازهای اساسی آن کشور است.
حسینی افزود: به باور من، صلح در کشور ما فقط از یک مسیر امکان پذیر است و آن تربیت اطفال کشور ماست. ما فقط با پرورش اطفال می‌توانیم به یک کشور عاری از جنگ تبدیل شویم .
وی تصریح کرد: کاش به‌جای نیروی‌های نظامی خارجی، معلمان خارجی در افغانستان می‌آمدند و کاش به‌جای کمک‌های نظامی آنها، قلم و کتاب برای اطفال افغانستان می‌آوردند.
در همین حال، صدیق دره‌ای بازیگر و ستاره سینمای افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری دید گفت: صلح یک کلمه قشنگ و زیبا است که مردم رنج دیده افغانستان همیشه در جستجوی این کلمه نایاب بوده ولی درنده‌های اشغالگر به‌خاطر منفعت خود نگذاشتند که ملت مظلوم افغانستان به صلح دست پیدا کنند.
دره‌ای افزود: آرزو دارم که صلح در کشور برقرار گردد تا ملت رنجدیده افغانستان از این مخمصه نجات یابد.
همچنین مهدی حسینی فعال فرهنگی و رسانه‌ای که هم‌اکنون در خارج از کشور زندگی می‌کند در صحبت با خبرگزاری دید گفت: آرزو دارم که روزی برسد جنگ در کشور عزیزما افغانستان ختم شود.
حسینی با تأکید به برقراری صلح دایمی در کشور افزود: امیدوارم این پدیده گمشده که یکی از نیاز‌های اساسی مردم افغانستان است، به زودی برقرار گردد.
وی یگانه راه رسیدن به صلح را گفت‌وگوی بین‌الافغانی خواند و تأکید کرد که برای حل مشکلات و بحران‌های موجود، طالبان و حکومت رو در رو مذاکره کنند.
با این حال، برات‌علی بهکام فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری دید گفت: مداخله کشور‌های بیرونی و عناصر این کشور‌ها در درون نظام افغانستان و در میان طالبان بزرگترین مشکل سر راه صلح در کشور است.
بهکام افزود: اگر مداخله‌ها از دو طرف انجام‌ نشود، افغان‌ها می‌توانند کنار بیایند و روی امتیاز‌ها از خودگذری نشان دهند.
وی همچنین تصریح کرد: بحث قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای از دیگر موضوعاتی است که روند صلح را از کامیابی دور می‌سازد که رقابت‌های روسیه و امریکا، ایران و غرب، چین و هند، پاکستان و هند شامل آن می‌شود، زیرا تمام این کشورها به‌گونه‌های مختلف در کشور ما نقش دارند.
این در حالی است که هم‌اکنون روند صلح به کلی در حالت تعلیق قرار داشته و مبادله زندانیان شبکه حقانی و دو استاد خارجی دانشگاه امریکایی کابل نیز به بُن‌بست خورده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا