اسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

از مداخله ارگ تا مداخله امریکا در پرونده جنرال دوستم!

بعد از رسمی شدن پرونده بدرفتاری جنسی از سوی محافظان جنرال دوستم در برابر احمد ایشچی، این موضوع ابزار فشاری شد از سوی حکومت بر معاون اول ریاست جمهوری برای منزوی کردن او و انحصار قدرت در دست شماری از نزدیکان رییس‎جمهور.
هرچند پرونده ایشچی یک موضوع حقوقی میان دو فرد تعریف می‎شود، ولی زمانی این پرونده سیاسی شد که جنرال دوستم از تک‌روی‎های حلقه خاص ارگ ابراز نارضایتی کرد.

پس از منزوی شدن معاون اول ریاست‎جمهوری و اقامت‎اش در ترکیه پرونده ایشچی نیز تقریباً فراموش شد، تا این‌که جنرال دوستم با عطا محمد نور و محمد محقق در یک ائتلاف سیاسی یکجا شده و خواستار اعاده صلاحیت‌هایش شد.
زمانی که ائتلاف نجات تشکیل شد و ارگ احساس کرد که دوباره با جنرال دوستم باید دست و پنجه نرم کند، یک‌بار دیگر سروصدای پرونده ایشچی بلند شده و این‌بار از رفتن آن به دادگاه حرف زده شد.
اگرچه پرونده ایشچی از سوی رییس‎جمهور غنی یک موضوع حقوقی خوانده شد، ولی عملکرد حکومت در برابر ائتلاف نجات و خبرنامه‌های سفارت‌های کشورهای غربی مقیم کابل، نشان می‌دهد که این موضوع آن قدرها هم حقوقی نیست و پوتانشیل بلندی برای تبدیل شدن به ابزار فشار بالای ائتلاف نجات دارد.
عطا محمد نور، روز گذشته در سخنرانی‌اش در بلخ در یک همایش مردمی گفت که نباید پرونده ایشچی که یک موضوع حقوقی است «سیاسی» شود و برای مقابله با ائتلاف نجات از آن استفاده سیاسی صورت گیرد.
آقای نور افزود که پرونده ایشچی را سیاسی ساختند تا برای فروپاشی ائتلاف از آن استفاده کنند در غیر آن، این موضوع هیچ ربط به کشورهای غربی ندارد که برای پیگیری جدی آن موضع می‌گیرند.
اکنون موضع‌گیری والی بلخ در برابر خواسته‌های کشورهای غربی مبنی بر نهایی شدن عاجل پرونده ایشچی نشان می‌دهد که این پرونده عمداً از سوی حکومت و کشورهای غربی سیاسی شده و در صدد آن هستند که ائتلاف را منزوی بسازند.
یک‌بار حلقه ارگ از سیاسی کردن این پرونده استفاده اعظمی کرده و این‌بار نیز می‎خواهد با برجسته‌سازی پرونده ایشچی در برابر معاون اول، ائتلاف نجات را در نطفه خنثا کند، ولی آقای نور نشان می‌دهد که ائتلاف استوارتر از آن است که با مداخله کشورهای غربی و حکومت نیم‎بند کابل از هم بپاشد.
تجربه نشان داده که مداخله کشورهای خارجی در امور داخلی افغانستان نتیجه خوب نداده و اوضاع را وخیم‌تر کرده است.
اظهارات غیرمسئولانه سفارت امریکا در مورد پرونده ایشچی بدون شک با واکنش تند مردم مواجه خواهد شد و این موضوع به هیچ وجه به نفع رابطه دوستانه امریکا و افغانستان و حضور نیروهای نظامی آن کشور در این سرزمین نیست.
حالا که وضعیت سیاسی کشور ملتهب است، سفارت‎خانه‌های کشورهای غربی باید بدانند که مداخله در امور داخلی این وطن نه به نفع شرکای بین‌المللی است و نه به نفع حکومت موجود، بلکه برنده آخر این دست درازی‌ها کسانی هستند که در کنار مردم و در برابر انحصارگری‌های ارگ ایستاده‌اند.
به نظر می‌رسد، امریکا و برخی دیگر از شرکای‌ بین‌المللی-غربی‌اش در تبانی با ارگ، با استفاده از پرونده ایشچی، در صدد تضعیف ائتلاف نجات بوده و قصد دارد به هر نحو ممکن، مانع از ادامه پیشرفت ائتلاف شوند و یا هم دو دسته‌گی در آن ایجاد کنند.
رامین احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا