آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

کمیته احزاب سیاسی:

از نشست استانبول حمایت می‌کنیم/ سهم احزاب سیاسی در روند صلح نادیده گرفته نشود

کمیته احزاب سیاسی اعلام کرد که از نشست صلح استانبول حمایت کرده و برای تسهیل و تسریع آن تلاش خواهد کرد. این کمیته همچنان تاکید کرد که ادامه جنگ و خشونت در افغانستان دامن کشورهای زیادی را خواهد گرفت.

کمیته احزاب سیاسی اعلام کرد که از نشست صلح استانبول حمایت کرده و برای تسهیل و تسریع آن تلاش خواهد کرد. این کمیته همچنان تاکید کرد که ادامه جنگ و خشونت در افغانستان دامن کشورهای زیادی را خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری دید، کمیته مشترک احزاب سیاسی در یک کنفرانس مطبوعاتی از نشست استانبول حمایت کردند و گفتند که احزاب سیاسی به زودی یک طرح جامع و همه شمول را در پیوند به صلح ارائه خواهند کرد.
قربان علی فصیحی نماینده حزب وحدت اسلامی افغانستان گفت: صلح آرزوی هر افغان است و صلح پایدار بدون همدیگر پذیری هرگز تامین نمی‌شود. او تاکید که احزاب سیاسی کشور ضمن حمایت از پروسه صلح و نشست استانبول تمام تلاش شان را برای تسریع روند صلح انجام خواهند داد.
آقای فصیحی همچنان گفت که بعد از آغاز مذاکرات صلح جریان‌ها و نهادهای زیاد شکل گرفتند که تاکنون نتیجه ملموسی نداشتند.
بعد از آغاز مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان و به تعقیب آن آغاز مذاکرات میان‌افغانی جریان‌های زیادی برای حمایت از این روند شکل گرفت و نشست‌های زیادی را در داخل و خارج کشور دایر کردند.
نماینده حزب وحدت اسلامی افغانستان همچنان گفت که احزاب سیاسی افغانستان از آغاز مذاکرات صلح تاکنون تلاش‌های زیادی را انجام داده است و کشورهای منطقه و جهان باید نقش احزاب سیاسی را در این روند نادیده نگیرند.


او از تمام کشورهای منطقه و جهان که در پروسه صلح افغانستان نقش دارد خواست که برای تامین صلح در افغانستان صادقانه تلاش کنند؛ زیرا ادامه جنگ و خشونت در افغانستان دامن کشورهای زیادی را خواهد گرفت.
آقای فصیحی از کشورهای دخیل در پروسه صلح افغانستان خواست که در نشست استانبول با صداقت کامل و بر اساس خواست مردم افغانستان کار کنند و نقش جریان‌های سیاسی را نادیده نگیرند.
خان محمد وحدت نماینده حزب جنبش ملی که در این نشست شرکت کرده بود، اعلامیه مشترک کمیته احزاب سیاسی را که در پنج ماده ارائه شده است خواند.


در بخشی از این اعلامیه آمده است که احزاب سیاسی صلح را به عنوان اولویت ملی دانسته و از هر تلاشی که منجر به پایان یافتن جنگ و رسیدن به ثبات دایمی گردد حمایت می‌کند.
در این اعلامیه همچنان آمده است که احزاب سیاسی از برگزاری نشست ترکیه که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود، استقبال می‌کنند و این احزاب امیدوار هستند که در اثر مساعی جهانی، منطقه‌ای و تلاش‌های جریان‌های سیاسی اشتراک کننده در این نشست راه حل معقول، جامع و همه شمول برای ختم جنگ در افغانستان به دست آید.
این در حالی است که چندی پیش نشست صلح مسکو به میزبانی روسیه میان طالبان و رهبران سیاسی افغانستان برگزار شده بود که برخی از تحلیلگران نشست مسکو را مقدمه نشست صلح استانبول عنوان کردند.
قرار است در آینده نزدیک نشست صلح به میزبانی ترکیه با همکاری سازمان ملل و سایر شرکای بین‌المللی با حضور هیئت دولت و طالبان برگزار شود.

نویسنده

رسول شهزاد_خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا