آخرین اخبارافغانستانگزارش

از ۶ هزار مسجد در هرات، ۲۶۷ مسجد ثبت دولت است!


مسئولان اداره حج و اوقاف ولایت هرات می‌گویند در این ولایت بیش از شش هزار مسجد وجود دارد، اما فقط ۲۶۷ مسجد ثبت و راجستر دولت است.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالواحد آثمی رییس اداره حج و اوقاف هرات، امروز در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت: از میان بیش از شش هزار مسجد در هرات، ۲۶۷ مسجد رسمی است و به ملا‎امامان مساجد رسمی مبلغ ۴۳۰۰ افغانی معاش ماهانه از سوی دولت داده می‌شود.
آقای آثمی افزود:« مساجدی که ثبت دولت نیست پابند به امرو نهی ما نیست و در عزل و نصب ملاامامان نیز با ما مشوره نمی‌شود.»
رییس حج و اوقاف هرات همچنان تعداد دارالحفاظ ‌های هرات را ۲۴۰ باب عنوان کرد که از این رقم،۱۰۰ دارالحفاظ آن در ولسوالی‌های این ولایت فعالیت دارد.
در ادامه تعداد مدارس دینی رسمی در سطح شهر هرات را ۲۲ باب خوانده و افزود به تعداد ۱۶۰ مدرسه خصوصی دیگر در ولسوالی‌ها وجود دارد.
در همین حال، اما باشندگان هرات از فعالیت برخی مدارس دینی نگرانند و می‌گویند افراطگرایی، بیش‎تر از این مکان‌ها دامن‌زده می‌شود طوری که چندی قبل نیروهای امنیت ملی هرات دو تروریست را از یک دارالعلوم‌ در شهر هرات دستگیر کردند و در آخرین مورد، دو تروریست دیگر دیروز توسط نیروهای امنیتی هرات دستگیر شده که ادعا می‌کنند، طلاب یکی از مدارس دینی هستند.
از سویی‌هم، جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات تایید کرد که از برخی مدارس دینی سواستفاده‌هایی صورت می‌گیرد، اما نظارت اداره محلی هرات را بالای مدارس دینی جدی خواند.
آقای فرهاد گفت:« مدارس دینی در گذشته در بیرون از کشور، برای ما تبدیل به پرورش‌گاه تروریستان شده بود. اما در حال حاضر هر مقدار فعالیت مدارس در داخل کشور بیشتر شود و نظارت جدی وجود داشته باشد آمار تروریستان نیز کاهش می‌یابد.»
گفتنی است که عدم ثبت و راجستر مساجد و مدارس دینی و همچنان عدم نظارت و کنترول دولت بر آن‎ها از نگرانی‎های مهم شهروندان کشور، مبنی بر پرورش افراطیت در آن‎ها است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا