آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

استانکزی: یکی از دلایل درگیری ۴۰ ساله افغانستان انحصار قدرت بوده است

محمد معصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره‌کننده دولت می‌گوید یکی از دلایلی که بیش از ۴۰ سال است درگیری در افغانستان وجود دارد، انحصار قدرت از سوی رژیم‌های سیاسی بوده است.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس‌ هیئت مذاکره‌کننده دولت که پس از چاشت امروز چهارشنبه(۱۰ جدی) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، دلیل درگیری ۴۰ ساله افغانستان را انحصار قدرت از سوی رژیم‌های سیاسی خوانده و گفت: «اما حکومت‌های انحصاری تداومی ندارند».

از نظر او شرط برقراری صلح در کشور، قربانی دادن است: «وقتی می‌خواهیم به صلح برسیم باید یک چیزی را بدهیم و یک چیز دیگری را بگیریم».
همچنان آقای استانکزی از اجماع جهانی برای پایان جنگ در کشور خبر داده و گفت: در سطح دنیا اجماع به وجود آمده که مردم افغانستان باید از مصیبت جنگ نجات یابند.
او در پاسخ به این پرسش که هیئت مذاکره‌کننده دولت به کی پاسخ‌گو است، گفت: همزمان هم به شورای عالی مصالحه ملی و هم به ریاست‌ جمهوری گزارش می‌دهیم.
رییس هیئت مذاکره‌کننده دولت در این نشست با اشاره به حقوق قربانیان جنگ گفت که حقوق خانواده‌های قربانیان جنگ در مذاکرات صلح بحث خواهد شد.
همچنان او به حضور جنگجویان خارجی در مناطق شرقی کشور اشاره کرده و بیان داشت: در برخی از مناطق بدخشان ستیزه‌جویان خارجی حضور دارند و نیاز به بحث‌های عمیق است تا دیگر گروه‌های تروریستی پس از توافق صلح ظهور نکنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا