آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

استولتنبرگ: خروج ناتو از افغانستان مطابق شرایط خواهد بود

دبیرکل پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید که هر گونه تصمیم خروج از افغانستان و تنظیم قوای ناتو در این کشور در مشورت با متحدان آن صورت خوهد گرفت و ماموریت این پیمان در این کشور مطابق شرایط پایان خواهد یافت.

به نقل از صدای امریکا، ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو ناوقت روز پنجشنبه (۱۷ میزان) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما در مورد آیندۀ ماموریت خود در افغانستان مشورت خواهیم کرد. مهم این است که ما تلاش‌های خود را هماهنگ کنیم…این تلاش تمامی متحدان و همکاران ما است و رویکرد ما بربنیاد شرایط است. ما بربنیاد شرایط تصمیم می گیریم، چون فکر می‌کنیم بسیار مهم است که تعهدمان را به آینده افغانستان ادامه دهیم».
آقای استولتنبرگ افزود که ناتو با متحدانش به گونۀ مشترک تصمیم گرفتند تا به افغانستان بروند و با این رویکرد، نیروهای خارجی در چوکات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان «در زمان مناسب» این کشور را ترک خواهند کرد.
اما آقای استولتنبرگ تامین امنیت افغانستان را در درازمدت را برای جامعه جهانی مهم خواند و افزود: «ما به ماموریت خود در افغانستان متعهد هستیم، زیرا به نفع امنیت ما است که اطمینان حاصل کنیم این کشور بار دیگر به مکان امن تروریستان تبدیل نمی‌شود».
او ضمن استقبال از مذاکرات صلح میان هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر بار دیگر تاکید کرد که ناتو از این روند پشتیبانی می‌کند.
منشی عمومی ناتو تاکید کرد که در سال‌های اخیر به عنوان بخشی از تلاش‌های صلح در افغانستان هزاران سرباز‌ خود را در این کشور کاهش داده و در حال حاضر حدود ۱۲۰۰۰ نظامی دارد که مصروف آموزش، مشورت و کمک به نظامیان افغان است.
این در حالی است که به تازگی دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که متباقی سربازان امریکایی مستقر در افغانستان تا پایان سال روان میلادی به خانه برگردند و طالبان از این اقدام استقبال کرده اند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا