آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

اسراییل در معرض جنگ داخلی؛ تنش بین یهودها و اعراب افزایش یافته است

اسراییل در روزهای اخیر درگیر مشکلات داخلی از جمله ناآرامی‌های فراگیری میان یهودهای تندرو، اعراب اسراییلی، پولیس و حماس بوده است. این تنش‌ها و ناآرامی‌ها در حدی بوده که نگرانی را از بروز جنگ داخلی افزایش داده است.


به نقل از یورونیوز، هرچند فضای بیت‌المقدس و به ویژه محوطه مسجد الاقصی روز پنجشنبه همزمان با عید فطر آرام بود اما معابر برخی شهرهای اسراییل از جمله لاد، عکا و حیفا چهارشنبه شب صحنه «شورش های» خیابانی بود. تظاهرات طرفداران راست افراطی اسراییل در بسیاری از شهرها منجر به درگیری با پولیس و در برخی موارد با عرب‌های اسراییلی شد.
درگیری بین هواداران راست افراطی اسراییل با اقلیت عرب در این کشور طی روزهای گذشته نیز روی داده بود. درگیری هایی که باعث شد رووین ریولین رییس جمهور اسراییل روز چهارشنبه نسبت به خطر «جنگ داخلی» در این کشور هشدار دهد.
بنا به اعلام پولیس اسراییل چهارشنبه شب «حوادثی خشونت بار در چند شهر از جمله لاد، عکا و حیفا» روی داد. با این حال رویدادی که به نماد این خشونت‌ها در جامعه اسراییل تبدیل شد در نزدیکی تل‌‌ابیب رخ داد. در تصاویری که از یکی از شبکه‌های تلویزیون دولتی اسراییل پخش می‌شد گروهی از هواداران راست افراطی به سوی مردی که به باور آن‌ها «عرب» بود هجوم بردند.
در این تصاویر ده‌ها تن از طرفداران راست افراطی این مرد را به زور از داخل موترش خارج می‌کنند و او را مورد ضرب و جرح قرار می دهند. خشونت آنها علیه این مرد تا زمانی که او بیهوش شد ادامه یافت. او سپس در بیمارستانی در تل‌ابیب بستری شد. حال وی «باثبات» گزارش شده اما بنا به اعلام بیمارستان «شدیداً» مجروح شده است.
«نبرد در دو جبهه»
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل ساعاتی بعد در واکنش به این حادثه گفت که کشورش در «دو جبهه» در حال نبرد است. وی افزود: «آنچه از چند روز پیش در شهرهای اسراییل می‌گذرد غیرقابل تحمل است. هیچ چیز لینچ کردن (ضرب و جرح) اعراب از سوی یهودیان را توجیه نمی کند. هیچ چیز نیز توجیه کننده ضرب و جرح یهودیان از سوی اعراب نیست».
پولیس اسراییل گفته است که تنش‌های کنونی بیشتر به نظر می‌رسد از سوی یهودیان علیه اقلیت عرب صورت می‌گیرد. با این حال گزارش‌هایی از حمله به یک کنیسه و تعدادی از موترهای یهودیان در لاد دریافت شده است. از سوی دیگر گروهی از اقلیت عرب در شهر حیفا با در دست داشتن پرچم فلسطین علیه حملات هوایی اسراییل به نوار غزه تظاهرات کردند.
بنا به اعلام پولیس اسراییل نزدیک به ۴۰۰ نفر چهارشنبه شب در شهرهای مختلف به دلیل «دخالت در شورش و برهم زدن نظم عمومی» بازداشت شدند. این در حالی است که در شهر لاد حکومت نظامی اعلام شد.
اعضای اقلیت عرب در اسرائیل چه کسانی هستند؟
اعضای اقلیت عرب در اسراییل که ۲۱ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند اصالت فلسطینی دارند اما تابعیت اسراییلی کسب کرده‌اند. اغلب آن‌ها به هر دو زبان عربی و عبری تسلط دارند و با فلسطینی های ساکن کرانه باختری رود اردن و نوار غزه ابراز همدردی می کنند. امری که باعث شده است بسیاری از یهودیان اسرایيل همواره به اقلیت عرب در این کشور مظنون باشند.
از سوی دیگر عرب‌های اسراییل اغلب از تبعیض علیه خود در جامعه اسراییل گلایه دارند. آنها از «تبعیض سازمان یافته» در اسراییل برای دسترسی به مسکن و خدمات درمانی و آموزشی سخن می‌گویند.
شکاف در جامعه اسرایيل بر سر تنش کنونی با فلسطینی‌ها خرسندی گروه حماس را به همراه داشته است. یکی از سخنگویان این گروه خطاب به عرب های ساکن اسراییل گفت «علیه دشمن ما و خودتان برخیزید».
رویدادهای روزهای اخیر به نظر می‌رسد نه تنها باعث شده است تا بار دیگر زخم مناقشه فلسطینی‌ها و اسراییل سر باز کند بلکه زخمی التیام نیافته در داخل این کشور را نیز نمایان کرده است. بنی گانتس، وزیر دفاع اسراییل درباره موج خشونت های داخلی گفته است این رویدادها «کمتر از راکت های حماس خطرناک نیست».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا