آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اشتباه طالبان در دست کم گرفتن داعش!

طا-لبان می‌دانند که دشمنانی چون داعش به دنبال ضعف‌های آنها برای گسترده کردن حملات خود و ضربه زدن به دولت طا-لبان خواهند بود

ایکونومیست
در انفجار ۱۵ اکتوبر مسجد قندهار دست کم ۴۰ نفر کشته شدند، هرچند برخی شمار تلفات را بسیار بیشتر اعلام کردند. هفت روز قبل از آن در مسجد گذر سید آباد در مرکز ولایت کندز، نماز جمعه با جنایتی مشابه قطع شده بود. در آن حمله دست کم ۵۰ نفر کشته شدند. مسئولیت هر دو بمب گذاری را داعش شاخه خراسان بر عهده گرفت.
داعش شاخه خراسان برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ در منطقه نمایان شد، زمانی که نه تنها به شدت ضد غرب بود، بلکه به سرعت به رقیب سرسخت طا-لبان تبدیل شد. جهادگران در ادامه طا-لبان را متهم کردند که به دلیل امضای توافق با امریکا و همکاری با خروج این کشور، مملکت خود را فروخته‌اند.
آنها مرتباً به اقلیت شیعه افغانستان که آنها را کافر می‌دانند حمله می‌کردند و وحشیگری آنها در کشوری که قبلاً به ترور و وحشت عادت کرده بود بدنام شد. آنها قبل از اینکه توسط طا-لبان که از حملات هوایی امریکا به جهادگران سود می‌بردند مورد مقابله به مثل قرار بگیرند، ایجاد قلمروهایی را در ولایات شرقی افغانستان آغاز کردند.
در روزهای پرآشوب آگست و سقوط دولت اشرف غنی، صدها تن از مبارزان زندانی داعش شاخه خراسان از زندان فرار کردند. این گروه با تقویت نیروهای خود، در تلاش برای تصرف قلمرو روستایی به انجام مبارزات تروریستی با استفاده از تاکتیک‌های حمله و بمب گذاری انتحاری طا-لبان علیه خود آنها روی آورد.
پیام طا-لبان با در دست گرفتن قدرت این بود که آنها صلح را به ارمغان خواهند آورد. واضح است که چنین اتفاقی نیفتاده است. تلاش آن‌ها برای کم اهمیت جلوه دادن شورش داعش غیر معقول به نظر می‌رسد. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طا-لبان یک روز قبل از انفجار قندهار گفت: «داعش یک تهدید بزرگ در افغانستان نیست و کنترول شده است».
ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران در ۱۸ اکتوبر از طالبان خواست تا اقدامات بیشتری انجام دهند. او هشدار داد: «آنها باید بدانند که اگر با داعش برخورد جدی نکنند و اگر داعش در منطقه نابود نشود، این امر راه را برای آزار و اذیت بسیاری از کشورهای دیگر و مردم منطقه هموار می‌کند».
هارون رحیمی استادیار حقوق در دانشگاه امریکایی افغانستان می‌گوید، اگرچه داعش شاخه خراسان در حال حاضر جدی ترین مخالف مسلح با طا-لبان است، اما بدلیل افراط گرایی و کج اندیشی‌های این گروه، بعید است که از حوزه های گسترده تر ضد طا-لبان جذب نیرو کند.
در هر صورت، طا-لبان می‌دانند که دشمنانی چون داعش به دنبال ضعف‌های آنها برای گسترده کردن حملات خود و ضربه زدن به دولت طا-لبان خواهند بود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا