آخرین اخبارافغانستانسیاست

اشرف غنی: فرصت ندادند با طا-لبان مذاکره کنیم، خلیلزاد مسئله را امریکایی کرد!

خبرگزاری دید: رییس ‌جمهور پیشین که به امارات متحده‌ عربی فرار کرده، می‌گوید که دلیل اصلی سقوط افغانستان، اعتماد او به شرکای بین‌المللی از جمله ایالات متحده‌ امریکا بوده است. او افزوده که برای افغانستان فرصت داده نشد که با طالبان مذاکره کند، خلیلزاد مسئله را امریکایی ساخت.

لیز دوست خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی در رشته‌تویتی به نقل از گفته‌های آقای غنی، نوشته است: «در مورد من کاملا سیاه‌نمایی کردند. هیچ وقت به ما فرصت ندادند که با آن‌ها [طا-لبان] بنشینیم. خلیلزاد با آن‌ها [طا-لبان] نشست. این مسئله‌ امریکایی شد. ما را کنار گذاشتند».
غنی این اظهارات را در گفت‌وگو با جنرال نیک کارتر رییس سابق ستاد مشترک ارتش بریتانیا مطرح کرده و رادیو بی‌بی‌سی آن‌را پخش کرده است. او افزوده است که اگر در کابل می‌ماند نمی‌توانست چیزی را تغییر بدهد.
اشرف غنی توضیح داده است که حمدالله محب برایش گفت که قطعه محافظت از ریاست‌ جمهوری از هم پاشیده و اگر در برابر طا-لبان مقاومت شود، همه کشته می‌شوند. به‌ گفته‌ غنی، نیروهای پی‌پی‌اس قادر به حفاظت از او نبودند.
او علاوه کرده است که حمدالله محب به معنای واقعی کلمه وحشت کرده بود و برایش برای ترک ارگ ریاست‌جمهوری بیش از دو دقیقه فرصت نداد.
اشرف غنی در این گفت‌وگو همچنین گفته است که تنها دقایقی پس از آن تصمیم به ترک کشور گرفت که محافظانش گفتند دیگر امکان حفاظت از او یا پایتخت را ندارند. به‌گفته‌ غنی، محافظانش به او گفتند که طا-لبان به تعهد خود در خودداری از ورود به کابل عمل نکرده‌اند.
با این حال، او گفته است درک می‌کند که مردم افغانستان او را برای سقوط سریع کشورشان به‌ دست طا-لبان سرزنش می‌کنند. افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد سال جاری به‌ دست طالبان سقوط کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا