آخرین اخباراجتماعافغانستاندیدگاهسیاست

اشرف غنی و ابداع سنت

آنچه آدمی را نسبت به نیت سران ارگ مشكوک می‌سازد، همزمانی برگزاری این جشن با كمپاین‌های انتخاباتی و سروصداهایی مبنی بر سوءاستفاده جنسی از بانوان شاغل در ادارات دولتی است.

«اریک هابسبام» در كتاب «اختراع سنت» معتقد است كه اكثر سنت‌ها، جشن‌ها و آیین‌های ملی، چیزهایی نیست كه واقعیت تاریخی داشته باشد، ساختگی است. دولت – ملت‌ها به خاطر تعقیب منافع خود این سنت‌ها و جشن‌ها را می‌سازند و به عنوان یک واقعیت تاریخی به خورد مردم می‌دهند.
برگزاری جشن صدمین سالگرد استقلال افغانستان نیز از جنس چنین سنت سازی‌ها است؛ زیرا دولت افغانستان در حالی ٣٨٤ میلیون افغانی را از كود ٩١ برای برگزاری این جشن اختصاص داده است كه افغانستان در تمام عرصه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی وابسته به كمک‌های خارجی بوده و همین اكنون سازمان ناتو عملاً در كشور حضور نظامی دارد.
ابداع سنت‌ها یكی از روش‌های شناخته شده در ایجاد دولت – ملت‌ها است و نه تنها كه عیب ندارد، بل سودمند نیز است. جشن صدمین سالگرد استقلال نیز اگر در حد روایت سازی برای جنبش تجددخواهی در كشور باشد، یک اقدام عالی و پسندیده است. من شخصاً به عنوان یک تجددخواه دوست دارم جای كشمكش‌ها و جدال‌های تباری امروز را در میان جوانان، مبارزه برای افكار تجددطلبانه بگیرد و یک صف واحد در برابر افراطیت مذهبی ایجاد شود. اما آنچه آدمی را نسبت به نیت سران ارگ مشكوک می‌سازد، همزمانی برگزاری این جشن با كمپاین‌های انتخاباتی و سروصداهایی مبنی بر سوءاستفاده جنسی از بانوان شاغل در ادارات دولتی است. دولت افغانستان برای فعلاً تلاش دارد از این جشن برای دو مناسبت استفاده كند:
١) كمپاین‌های انتخاباتی به سود تیم دولت ساز؛
٢) مسكوت گذاری ادعاهای سوءاستفاده جنسی و پنهان شدن در زیر عبا و قبای امان الله خان؛
كاش دولتمردان افغانستان از این مناسبت چنین استفاده ابزاری و جناحی نمی‌كردند.

نویسنده

عبدالشهید ثاقب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا