آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اشرف غنی و کمپاین؛ نباید از سفرهای کاری استفاده انتخاباتی شود

رییس جمهور از نامزدی خود در انتخابات خبر داده است. چون غنی کاری دشوار در پیش دارد، سعی دارد برای جلب حمایت مردم و یارگیری، تبلیغات بیشتر کند و در صورت ممکن از امکانات دولتی استفاده کند.


با آنکه هنوز دیگر تکت‌های انتخاباتی در حال سر و سازمان گرفتن است، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور رسماً کمپاین و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده را آغاز کرده است.
سفرهای ولایتی اشرف غنی و ادبیات آن این ادعا را اثبات می‌کند. از آنچه رییس جمهور غنی، در هلمند، پروان، بلخ، دایکندی و بامیان گفت، دقیقاً می‌توان فهمید که او زودتر از دیگر جناح‌های انتخاباتی، به تبلیغات پرداخته است.
براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود. در مدت زمان باقی مانده اولویت ریاست جمهوری یارگیری در انتخابات است و جلب حمایت مردم.
اشرف غنی در دایکندی گفت که این ولایت را به ولایت درجه دو ارتقا می‌دهد و همچنان از زندان طبیعی نجات. رییس جمهور به شدت تلاش دارد که آرای هزاره‌ها را داشته باشد. این روزها، یک تیم به شکل گسترده برای اشرف غنی، تبلیغات می‌کند. مثلاً صفحه رسمی ارگ.
یک نگرانی این است که مبادا ریاست جمهوری از امکانات دولتی و حکومتی برای تبلیغات و جلب حمایت مردم استفاده کند. احزاب سیاسی و دیگر تکت‌های انتخاباتی بایستی متوجه این موضوع باشند و اجازه ندهند که رییس جمهور از منابع دولتی بهره برد. کمیسیون‌های انتخاباتی هم مسئولیت دارند.
به باور نویسنده، در صورتی که اشرف غنی در کنار خود چند نیروی مردم‌دار نداشته باشد، بدون شک در انتخابات برای پیروزی ماموریت دشواری دارد. اطراف رییس جمهور به شدت خالی است. جنرال عبدالرشید دوستم که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ لقب بانک رای را گرفت، در انتخابات آینده با او نیست. جنرال دوستم، همین اکنون عضو ایتلاف ملی بزرگ است، جناحی که تا همین لحظه بزرگترین رقیب اشرف غنی در انتخابات است.
رییس جمهور از نامزدی خود در انتخابات خبر داده است. چون غنی کاری دشوار در پیش دارد، سعی دارد برای جلب حمایت مردم و یارگیری، تبلیغات بیشتر کند و در صورت ممکن از امکانات دولتی استفاده کند.
این نگرانی در حالی مطرح می‌شود که تمامی امکانات دولتی و حکومتی در اختیار شخص آقای غنی است.
در بسیاری از شهرها، حلقاتی به سود رییس جمهور غنی نیروهای جدید و مطرح را جذب می‌کنند.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا