آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

اظهارات جدید خلیلزاد: اختلافاتی در میان طا-لبان وجود دارد/ ایمن الظواهری در افغانستان یا مناطق مجاور آن است

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه پیشین امریکا در امور روند صلح افغانستان یکی از دلایل استعفای خود را از این سمت عدم بحث روی واقعیت‌های موجود در افغانستان و آنچه اتفاق افتاد، عنوان کرده است.


به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور روند صلح افغانستان به تازگی در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس در رابطه به چگونگی خروج امریکا از افغانستان، فروپاشی نظام جمهوری اسلامی افغانستان و اقدامات ایالات متحده در این راستا گفت‌وگو کرده است.
در رابطه به خروج از افغانستان، خلیلزاد گفت: تصمیم نهایی چنین گرفته شد که رویکرد مبتنی شرایط کنار گذاشته شد و رویکرد مبتنی بر تقویم تعقیب شد. من نمی‌گویم که خروج منظم بود. مرحله زشت نهایی آن بود. هیچ شکی وجود ندارد. اما ممکن بدتر می‌بود. کابل ممکن تخریب می‌شد، جنگ کوچه به کوچه ممکن بود اتفاق افتد.
خلیلزاد بر این باور است که اشرف غنی و برخی سیاسیون دیگر باورشان نمی‌شد که ایالات متحده در مورد خروج از افغانستان جدی باشد و آن‌ها وضعیت موجود را ترجیح می‌دادند تا یک توافق سیاسی با طا-لبان.
وی با بیان این‌که دولت امریکا فشار کافی بر اشرف غنی وارد نکرد، افزود: ما می‌توانستیم فشار بیشتری وارد کنیم. من به گذشته باور دارم، قضاوت من این است که می‌توانستیم رییس جمهور غنی را شدیدتر تحت فشار قرار دهیم.
در رابطه به جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان علیه تروریزم، نماینده پیشین امریکا در امور روند صلح افغانستان بیان داشت: ما آن‌ها (طا-لبان) را شکست ندادیم. در حقیقت، آن‌ها در میدان نبرد پیشرفت می‌کردند حتا هنگامی که ما با آن‌ها مذاکره می‌کردیم. دلیل این‌که ما با آن‌ها مذاکره کردیم این بود که رویکرد نظامی آن‌طور که دوست داشتیم پیش نمی‌رفت. ما هر سال در حال از دست دادن مناطق بودیم.
این دیپلمات ارشد افغان-امریکایی همچنان می‌گوید که اختلافاتی بین طا-لبان وجود دارد و رفتار تمامی آن‌ها یکسان نیست. جناح‌هایی در بین آن‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به مبارزه امریکا علیه تروریزم گفت: در ارتباط به تروریزم، ما تا حد زیادی این هدف را به دست آوردیم.
به گفته خلیلزاد، ایمن‌الظواهری رهبر القاعده هنوز در افغانستان یا مناطق مجاور آن حضور دارد.
با این حال، نماینده ویژه ایالات متحده اذعان کرده است که امریکا در ایجاد یک افغانستان دموکراتیک شکست خورد.
خلیلزاد: در رابطه به موضوع ایجاد یک افغانستان دموکراتیک، من فکر می‌کنم که این کار موفقیت‌آمیز نبود. تلاش‌ها ادامه دارد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا