آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاست

اظهارات حکمتیار؛ از سبوتاژ نظام تا تبرئه ارباب

سکوت معنادار ارگ و تمسخر مشاوران رییس جمهور، حکایت از این واقعیت عیان دارد که حکمتیار مهره‌ای است سوخته. صندوقچه‌ای را می‌ماند که محتوای درونش فاش شده و دیگر جذابیتی برای کسی یا طرفی ندارد. او به شدت لو رفته. افشا شده و بازی‌هایش بیننده ندارد

در چند روز گذشته گلبدین حکمتیار مهمان « خانه دوم»اش، پاکستان بود. او در اسلام‌آباد با عمران خان نخست وزیر و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه آن کشور ملاقات نمود، در کنفرانسی خبری اشتراک کرد و حرف حدیثی تکراری علیه حاکمیت ملی افغانستان بیان داشت. او در اسلام‌آباد گفت که حکومت افغانستان مانع صلح است و برای تامین صلح و توافق با طالبان، باید رییس جمهور غنی کنار برود. حکمتیار به این بسنده نکرده و پس از پنج روز سیر و سیاحت و سفر و دید و بازدید با هموطنان دومش، به خانه اول برگشت و باز هم به تکرار همان نشخوار قبلی پرداخت، با این تفاوت که این جا در کابل افزون بر تخریب نظام و حکومت، به تبرئه ارباب نیز پرداخت. اما پیش از پرداختن به اظهارات روز شنبه حکمتیار، نیاز است که واکنش سیاسیون و مقامات حکومتی را در برابر اظهارات او در پاکستان مرور کنیم.
وحید عمر مشاور رییس جمهور در امور ارتباطات عامه و راهبردی، در واکنش به سخنان حکمتیار در پاکستان، در توییتی نوشت که «صدای حکمتیار از اسلام‌آباد تلاش نافرجام برای تکرار تاریخ و براندازی نظام است. این فلم وحشت‌ناک را در عمر خود به تکرار دیده‌ایم. در مقابل این خیانت تکراری در یک صف بسیج شویم و صدا بلند کنیم».
رحمت‌الله نبیل از سیاسیون برجسته کشور نیز در واکنش گفت که «چهل سال به دستور خانه دوم، خانه اول را ویران کردی».
ریاست جمهوری اما واکنش رسمی در قبال سخنان حکمتیار نشان نداد. احتمال آن است که ارگ نخواسته در وضعیت کنونی جبهه جدیدی علیه خود باز کند.
از واکنش عمر و نبیل صراحتاً چنین برداشت می‌شود که حکمتیار در خدمت منافع پاکستان قرار دارد و تلاش می‌کند که نظام و کشور را سبوتاژ کند. طرفه این که حکمتیار هیچگاه این مسئله را تکذیب نیز نکرده است.
اما اظهارات امروزین رهبر حزب اسلامی در یک تحلیل ساده، کارت آخر بازی بود که او در اسلام‌آباد آغاز کرد. او خواستار حکومت موقت شد و خواست با ایجاد تردید در حضور پاکستانی‌ها در کنار طالبان در درگیری‌های اخیر هلمند، از یک جانب به تبرئه ارباب بپردازد و از جهت دیگر، توپ را به میدان حکومت پرتاب کند تا مسئول افزایش خشونت‌ها دولت را معرفی نماید. حکمتیار خوب بازی کرد، اما ضلع دیگر مسئله گویا فراموشش شده است که هیچ طرف اکنون به حرف و حدیث و برنامه و بازی او باور ندارد. این موضوع را شاه حسین مرتضوی از مشاوران رییس جمهور غنی به خوبی متوجه شده و با طنز بیان کرده است.
مرتضوی: «حکومت موقت!!! اگر طرح حکومت موقت از سوی حامد کرزی، خلیلی یا زاخیلوال به پیش برده می‌شد طبیعی بود که چند جریان سیاسی دیگر به ساز آنان می‌رقصید. اما حالا که حکمتیار این نسخه را عملی می‌کند، مطمین باشید که هیج جریان راجستر شده سیاسی از آن حمایت نخواهد کرد. با پیش قدم شدن حکمتیار، طرح حکومت موقت در نطفه خفه شد.
صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور غنی نیز گفته است که آقای حکمتیار در چهار دهه‌ اخیر به غیر از مخالفت با نظام‌های بر سر اقتدار، هیچ پیام دیگری به مردم افغانستان نداشته است.
با توجه به اظهارات بالقوه خطرناک حکمتیار در خصوص حکومت موقت، قاعدتاً باید ارگ واکنش تند دست کم در حد یک اعلامیه نشان می‌داد، اما سکوت معنادار ارگ و تمسخر مشاوران رییس جمهور، حکایت از این واقعیت عیان دارد که حکمتیار مهره‌ای است سوخته. صندوقچه‌ای را می‌ماند که محتوای درونش فاش شده و دیگر جذابیتی برای کسی یا طرفی ندارد. او به شدت لو رفته. افشا شده و بازی‌هایش بیننده ندارد.

یادداشت: موضوعات مطرح شده در این نبشته به شخص نویسنده می‌گردد و خبرگزاری دید در قبال آن مسئولیت ندارد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا