آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اظهارات رییس جمهور غنی؛ صلح از موضع برتر

سخنان امروز آقای غنی فراتر و سنگین تر از «کلان‌کاری» معمول سیاست‌مداران و به عبارت دیگر نه از اعماق ضعف که از ارتفاعات قدرت بود.

بامداد امروز چهارشنبه(۱۸سرطان) رییس جمهور غنی در راس یک هیئت عالی‌رتبه دولتی به ولایت کاپیسا رفت. آقای غنی در جمعی از مسئولان محلی و باشندگان این ولایت گفت که « مردم افغانستان صلح پایدار و دایمی در چارچوب جمهوری اسلامی افغانستان می‌خواهند»، «وظیفه من این است که طالبان را در نظام جذب کنم» و « این بار هواپیماهای نیروهای امنیتی به عنوان آهن کهنه به کشورهای خارجی فروخته نمی‌شود» آب سردی بر هرچه احتمال معامله و کانال‌های ارتباطی آن بود، ریخت.
رییس جمهور غنی در این سخنرانی کنایتاً کسانی را که در فکر معامله با طالبان برای ایجاد حکومت مشترک هستند نیز هشدار داده و گفت که اولین قربانی حکومت نوع طالبان خود آنان خواهند بود، پس باید تجدید نظر کنند.
هرچند از ظواهر امر چنین پیداست که گروه طالبان با توجه به «جورآمد» با امریکا و حمایت پاکستان در روند صلح و مسیرمذاکرات جایگاه و پایگاه رفیع‌تری را اشغال کرده است، ولی نباید فراموش کرد که این گروه نقاط ضعف و ناگزیری‌های فراتر و فزون تر از حبابی دارد که در اثر ضعف امریکا سوار آن شده است.
چنین به نظر می‌رسد که رییس جمهور غنی مشق و تمرین و حساب کتاب نظام و روند صلح را به خوبی انجام داده و اکنون با تکیه بر متکای رشد اقتصادی و اجماع منطقه‌ای به مصاف می‌رود.
رییس جمهور زوایای پیدا و پنهان گروه طالبان، جریان‌های معلوم و مجهول منطقه و مسیر حرکت ایالات متحده را به خوبی مطالعه کرده و به آنچه می‌گوید «باور» خلل ناپذیر دارد. سخنان امروز آقای غنی فراتر و سنگین تر از «کلان‌کاری» معمول سیاست‌مداران و به عبارت دیگر نه از اعماق ضعف که از ارتفاعات قدرت بود.
تحلیل نویسنده این است که رییس جمهور غنی روی اجماع منطقه‌ای با ایران و هند در بعد امنیتی و آسیای میانه در بعد اقتصادی حساب کلانی باز کرده و در پی تقویت روز افزون آن است‌. او به خوبی توانسته اجماع داخلی برای صلح ایجاد کند و اکنون متوجه منطقه است.
در چند روز گذشته سرپرست وزارت خارجه را روانه ایران کرد، با هند ارتباط مستحکمی بر قرار کرده است و تلاش می‌کند که آسیای میانه را برای سرمایه گذاری و تجارت داشته باشد.
اتساع مسیر صلح در جهتی است که رییس جمهور غنی از آن به خوبی بهره می‌جوید تا جمهوریت را بر امارت پیروز بکند. تنفر عام داخلی و منطقه‌ای از طالبان در واقع ناخن افگار این گروه در روند صلح است که آقای غنی آن را فشار می‌دهد.
در آینده شاهد نزدیکی بیشتر کابل با دهلی‌نو، آسیای میان و ایران در گام نخست و چین و روسیه در گام بعدی خواهیم پیروز کنفرانسی که در همین دو سه روز گذشته در کابل برای تقویت اجماع منطقه‌ای در روند صلح دایر شده بود.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا