آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

اعتراضات در امریکا؛ مقررات منع رفت‌وآمد شبانه در شهرها

همزمان با این که روز شنبه معترضان به مرگ یک مرد سیاهپوست به دست پولیس مینیاپولیس در شهرهای مختلف امریکا تجمع کردند، در تعدادی از شهرهای بزرگ این کشور مقررات منع تردد اعلام شده است.

همزمان با این که روز شنبه معترضان به مرگ یک مرد سیاهپوست به دست پولیس مینیاپولیس در شهرهای مختلف امریکا تجمع کردند، در تعدادی از شهرهای بزرگ این کشور مقررات منع تردد اعلام شده است.
به نقل از بی بی سی، لاس انجلس، آتلانتا و فیلادلفیا از جمله شهرهایی هستند که مقام‌های آنها از مردم خواستند شنبه شب از خانه‌های شان خارج نشوند.

جورج فلوید، مردی که کشته شد


جورج فلوید مرد سیاهپوستی که روز دوشنبه در جریان بازداشت زیر فشار زانوی یک مامور پولیس (درک شووین)، جان باخت به مظهر تازه خشونت پولیس علیه سیاهان بدل شده است.
در لاس انجلس ماموران پولیس با شلیک گلوله لاستیکی و باتون با معترضانی که یک ماشین پولیس را آتش زده بودند درگیر شدند.


پولیس و معترضان همچنین در شیکاگو و نیویارک درگیر شدند. در این شهرها تعدادی بازداشت شده اند.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا «چپ افراطی» را مسئول خشونت‌ها از جمله غارت گسترده و به آتش کشیدن اموال دانسته و گفته که آشوبگران به یاد جورج فلوید بی احترامی می‌کنند.


او گفت: «نمی توانیم اجازه بدهیم که گروه کوچکی از مجرمان و خرابکاران شهرهای ما را خراب و جوامع ما را تباه کنند… دولت من جلوی گروه‌های خشن را خواهد گرفت و ریشه آن‌ها را خشک خواهد کرد».
او گروهی ضدفاشیتی به نام “آنتیفا” را به سازمان دادن خشونت‌ها متهم کرد.
عصر شنبه جمعیت معترضان به تدریج شروع به راهپیمایی در خیابان‌های مینیاپولیس، نیویارک، شیکاگو، میامی، فیلادلفیا و سایر شهرها کردند و شعار «زندگی سیاهان ارزش دارد» و «نمی‌توانم نفس بکشم» سر دادند. «نمی توانم نفس بکشم» یکی از آخرین جملاتی بود که جورج فلوید پیش از مرگ بر زبان راند.
لاس انجلس از جمله شهرهایی است که از هشت شب تا پنج و نیم صبح مقررات منع تردد اعلام کرده. ساعات منع تردد در آتلانتا ۰۹:۰۰ شب تا سپیده دم اعلام شد. لوئیویل در کنتاکی هم مقررات مشابهی اعلام کرده است.
تیم والز فرماندار مینه سوتا روز شنبه گفت در اقدامی بی‌سابقه کل گارد ملی این ایالت که شمار آنها به ۱۳ هزار نفر می‌رسد را بسیج می کند. او «آشوبگران» را متهم کرد که بدون توجه به مال و زندگی مردم، باعث تخریب و هر ج و مرج می‌شوند.
او گفت: «بگذارید روشن بگویم که آنچه اکنون در مینیاپولیس می گذرد دیگر به هیچ وجه ربطی به مرگ جورج فلوید ندارد بلکه حمله ای به جامعه مدنی و ایجاد رعب و اختلال در شهرهای بزرگ ماست».
جورج فلوید که ۴۶ سال داشت روز دوشنبه جان باخت. در فلمی که از صحنه مرگ او وجود دارد، او در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به درک شووین پولیس سفید پوستی که زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم».
این مامور سابق پولیس اکنون به اتهام قتل بازداشت شده اما سه مامور همراه او هنوز آزاد هستند اگرچه همه آنها از کار اخراج شده‌اند.
هر سال بیش از هزار نفر به دست پولیس امریکا کشته می‌شوند و بیشتر کسانی که کشته می‌شوند، سیاه‌پوست هستند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا