آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

اعتراضات عبدالله جدی نیست!

فارغ از این ‌که امریکا و سازمان‌های بین‌‌المللی طرف‌دار بحرانی شدن انتخابات و اعتراضات عبدالله نیستند، متحدان انتخاباتی عبدالله هم چندان تمایلی به این کار ندارند

چهارمین دور از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در (ششم میزان) در انبوهی از ناامیدی و دل‌سردی برگزار شد. انتخاباتی که اکنون نتایج نهایی و ابتدایی آن به علت اعتراضات تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله از جانب کمیسیون انتخابات همگانی نشده است. قریب به دو ماه از برگزاری انتخابات گذشته، ولی این طور که دیده می‌شود رهبری کمیسیون انتخابات سخت زیر فشار جناح‌های انتخاباتی از جمله تکت «ثبات و همگرایی» قرار دارد. عبدالله همانند انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ بالای کمیسیون مستقل انتخابات و تیم« دولت ساز» به رهبری محمد اشرف غنی معترض است. عبدالله مدعی است که رهبری کمیسیون انتخابات به جانب‌داری از تیم رقیب عمل‌ می‌کند، اما جنجال اصلی در انتخابات ۹۸ که آن را به سمت بحران سوق داده، موضوع آرای بایومتریک شده و ناشده است.
در این مدت، روزی نیست که تیم ثبات و همگرایی رهبری کمیسیون و تیم مقابل را به امری متهم نکند.
اما اکنون پرسش پیش آمده این است که آیا عبدالله بی‌خریطه فیر می‌کند و چقدر اعتراضات انتخاباتی او جدی گرفته خواهد شد؟
اخیراً آقای عبدالله نیرو‌های امنیتی و دفاعی کشور را متهم به دخالت در امور انتخابات کرده است. چیزی که ظاهراً سفارت امریکا در کابل آن را رد نموده است. جان‌ باس سفیر ایالات متحده امریکا برای افغانستان، در رشته توییتی نگاشته است که نیرو‌های امنیتی افغانستان در انتخابات به بهترین شکل ممکن مسئولیت شان را انجام داده و همچنان گفته که سند و شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد نیرو‌های امنیتی در حوزه انتخابات دخالت کرده باشند. واکنش سفیر امریکا در برابر شکایت عبدالله نشان می‌دهد که این کشور از اعتراضات عبدالله استقبال نمی‌کند. به طور کلی حرف و موضع ایالات متحده امریکا در پیوند به انتخابات ریاست جمهوری و نتایج آن این طور است که تکت‌های انتخاباتی به فیصله و عملکرد کمیسیون انتخابات احترام بگذارند. به شمول امریکایی‌ها، سازمان‌های بین‌المللی هر کدام تاکید روی اصل شفافیت دارند و اما رهبری کمیسیون انتخابات را متهم به تقلب و تخطی‌ از قوانین انتخابات نمی‌نمایند.
فارغ از این ‌که امریکا و سازمان‌های بین‌‌المللی طرف‌دار بحرانی شدن انتخابات و اعتراضات عبدالله نیستند، متحدان انتخاباتی عبدالله هم چندان تمایلی به این کار ندارند.
انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ و رسوایی آن که موجب روی کار آمدن حکومت وحدت ملی شد، تجربه بدی از انتخابات در افغانستان بود و به نظر می‌رسد که امریکا بنابر دلایلی از جمله آغاز روند صلح، نمی‌خواهد که انتخابات ۹۸ افغانستان بحرانی و اعلام نتایج انتخابات طولانی گردد. از توییت سفیر امریکا برای افغانستان می‌توان این طور استنباط نمود که این کشور طرف‌دار بحرانی شدن نتایج انتخابات نیست. ممکن امریکایی‌ها سناریو‌هایی داشته باشند، اما در ظاهر کار این طور معلوم می‌شود که طرف‌دار بحرانی شدن انتخابات نیستند و سعی دارند که تیم ثبات و همگرایی را به آرامش دعوت کنند. زیرا هر قدر اعتراضات عبدالله بیشتر شود، انتخابات بیشتر بحرانی می‌گردد. رهبری کمیسیون انتخابات چند روز قبل به علت اعتراضات تیم ثبات و همگرایی روند بازشماری آرا را متوقف نمود و به تازگی با اندکی تفاوت این روند را دوباره آغاز کرده است.
سفیر امریکا در حالی از عدم دخالت نیرو‌های امنیتی در انتخابات سخن می‌زند که برخی از متحدان پیشین انتخاباتی آقای عبدالله، او را متهم به بحران سازی می‌کنند. عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی که در انتخابات ۲۰۱۴ از جدی‌ترین حامیان عبدالله بود، این روز‌ها در اعلامیه‌های جداگانه عبدالله را متهم به بحران آفرینی می‌نماید. آقای نور در یکی از این اعلامیه‌ها خطاب به تیم ثبات و همگرایی گفته که مردم حوصله ریختن به خیابان‌ها را ندارند.
انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ بعد از اعلام نتایج از جانب کمیسیون جنجالی شد. اما انتخابات ۹۸ پیش از آن‌که نتایج از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شود، جنجالی و بحرانی گردیده است. موضع و روایت رییس جمهور غنی این است که حکومت بعدی با گروه طالبان داخل مذاکره خواهد شد. پیش از این انتخابات هم روایت آقای غنی همین بود. کاخ سفید هم به نوعی با موضع رییس جمهور غنی مخالف نیست و منتظر است که نتایج نهایی انتخابات همگانی و راه برای آغاز مذاکرات با طالبان باز شود.

نویسنده

اختر سهیل- روزنامه‌نگار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا