آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

اعضای شورای ملی:نتیجه ابتدایی انتخابات اعلام شود/داوودزی:ادبیات تیم مخالف، رنگ بازندگی دارد

شماری از اعضای شورای ملی می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات باید هرچه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کند و حکومت جلو مزاحمت‌ها را بگیرد.

شماری از اعضای شورای ملی می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات باید هرچه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کند و حکومت جلو مزاحمت‌ها را بگیرد.
به گزارش خبرگزاری دید، ده‌ها تن از نمایندگان مجلس نمایندگان و سنا امروز (یکشنبه ۳ قوس) در یک نشست خبری اظهار داشتند که کمیسیون انتخابات باید هرچه سریع‌تر نتایج نهایی انتخابات را اعلام کند و حکومت نیز جلو مزاحمت‌ها را بگیرد.


عرفان‌الله عرفان عضو مجلس نمایندگان در این نشست گفت: کمیته سیاسی پارلمانی که متشکل از ۱۶۰ نماینده است، در کنار تیم دولت‌ساز بوده و از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهد که نتایج ابتدایی را اعلام کند.
عرفان با بیان این که مردم با تحمل سختی و قربانی به پای صندوق‌های رای رفتند، افزود: دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، اما تاکنون نتایج اعلام نگردیده که ما صدای واحد مجلس و مردم افغانستان را بلند کرده و می‌گوییم که صبر مردم به پایان رسیده و خواهان اعلام نتایج ابتدایی انتخابات هستند.
وی تصریح کرد: بیشترین قربانی را را در روز انتخابات تیم دولت‌ساز تقدیم کرده و از رای مردم دفاع می‌کند.
در همین حال، اقبال صافی عضو دیگر مجلس نمایندگان با تأکید به اعلام نتایج ابتدایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، گفت: کسانی که مزاحمت خلق کرده و در تلاش خلق بحران هستند، کور خوانده‌اند. هیچ‌گاه مردم افغانستان نمی‌گذارند که وضعیت بحرانی شود.
صافی افزود: هر نامزدی که برنده شد، نامزد بازنده باید تبریک بگوید و نتیجه را بپذیرد. نباید برای کسب قدرت «پایدان‌کشال» کنند.
وی تصریح کرد: روند بازشماری و تفتیش آرا در ۲۷ ولایت تمام شده و ۷ ولایت باقی مانده است و ملت به‌خاطر چند نفر که به منافع شخصی خود فکر می‌کنند، هیچ‌گاه به‌سوی بحران نمی‌روند.
این عضو مجلس نمایندگان تأکید کرد: حکومت جلو کسانی را که در تلاش بحران‌سازی و مزاحمت هستند، بگیرد و کمیسیون انتخابات روند بازشماری آرا را تکمیل کند، اگر توانایی ندارد، نتیجه ۲۷ ولایت را اعلام کند.
همچنین محمد آصف صدیقی معاون مجلس سنا، در این نشست گفت: کسانی که می‌گویند نظام به بحران می‌رود، اشتباه می‌کنند. ملت درک کرده‌اند و هیچ‌گاه بحران را نمی‌پذیرند.
صدیقی افزود: کمیسیون مستقل انتخابات وعده استقلالیت داده بود و اکنون باید با اعلام نتایج ابتدایی این ادعا را ثابت کند، زیرا بهانه‌گیری و تأخیر، وضعیت را پیچیده کرده و نا امنی را افزایش می‌دهد و در کنار آن روی پروسه صلح تأثیر منفی می‌گذارد.
وی تصریح کرد: کسانی که در تلاش خلق بحران هستند، صلح نمی‌خواهند و منافع شخصی شان اولویت دارد.
معاون مجلس سنا اظهار داشت: کمیسیون مستقل انتخابات به دور از فشارها، نتایج ابتدایی را اعلام کند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
در همین حال، گلالی اکبری عضو مجلس سنا انتخابات ششم میزان را پرجنجال خواند و گفت: کمیسیون مستقل انتخابات صلاحیت بازشماری و اعلام نتایج را دارد و هیچ کس نمی‌تواند مانع تصمیم‌های این نهاد شود.
اکبری: نمایندگان صدای ملت افغانستان هستند و خواهان اعلام نتایج ابتدایی در اسرع وقت هستند و اگر کمیسیون انتخابات زیر فشار و معامله نتایج را اعلام نکند، خط بطلان روی آنان کشیده می‌شود.
عطا محمد دهقان‌پور عضو دیگر مجلس نمایندگان، در این نشست گفت: انتقال قدرت یک گزینه دارد که انتخابات است و در کنار آن قوانین انتخاباتی و کمیسیون‌های انتخابات وجود دارد که در این صورت حرف و حدیث‌های «خیرالله» و «شمس‌الله» بی‌معنا است.
دهقان‌پور افزود: نامزدان باید تصامیم کمیسیون انتخابات را بپذیرند و به آن احترام بگذارند و از سویی هم کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه را اعلام کند، زیرا سرنوشت مردم به نتیجه انتخابات گره خورده است.
همچنین، محمد عمر داوودزی رییس ستاد تیم دولت‌ساز نیز در این نشست گفت: آواز، ادبیات و اتهاماتی را که تیم مخالف به‌کار می‌برد، صدای یک تیم برنده نیست، بلکه بازندگی را نشان می‌دهد.
داودزی افزود: تیم مخالف در تمام ولایات مانع شمارش آرا می‌شد، ولی فقط توانستند در هفت ولایت با استفاده از زور این روند را متوقف کند و این نشان می‌دهد که مردم با تیم دولت‌ساز هستند.
وی تصریح کرد: در دو دهه اخیر چندین انتخابات در افغانستان برگزار شد که دور نخست در سال ۲۰۰۴ زمانی که نامزد بازنده شد، تبریک گفت و کنار رفت، ولی در انتخابات‌های پس از آن هیاهوی قبول نکردن نتایج بلند شد تا به ریاست اجرایی برسند و هیچ‌گاه فرهنگ پذیرش را قبول نکرده‌اند.
رییس ستاد تیم دولت‌ساز اظهار داشت: دولت‌ساز را به تقلب متهم می‌کنند در حالیکه متقلب دشمن دموکراسی است و دشمن دولت‌ساز.

محمد عمر داودزی تأکید کرد: تیم مخالف رای ندارد و خطاب به آنان می‌گوییم که برای بحران‌سازی کار نکن که با نفرت مردم مواجه می‌شوید.
در همین حال، این نمایندگان در اعلامیه‌ای تأکید کرده‌اند که کمیسیون مستقل انتخابات باید روند بازشماری آرا را تکمیل و نتیجه را اعلام کند.
آنان از حکومت خواستند که جلو مزاحمت‌ها را بگیرد تا کمیسیون روند بازشماری و تفتیش آرا را تکمیل کند، در غیر آن نتیجه ۲۷ ولایت را اعلام کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا