آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

افغانستان، ۷ سال بعد ۴۷ میلیون باشنده خواهد داشت

در چهل سال آینده نفوس افغانستان سالانه به یک میلیون افزایش خواهد یافت، بر اساس پیشبینی‌های سازمان ملل متحد نفوس افغانستان تا سال ۲۰۲۵ به ۴۷ میلیون افزایش خواهد یافت و این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۷۶ میلیون خواهد رسید.



وزارت‌های اقتصاد، صحت عامه، اداره احصاییه مرکزی وصندوق جمعیت ملل متحد، امروز سه شنبه از روز جهانی نفوس تحت شعار « تنظیم خانواده حق بشری » درکابل تجلیل کرده می‌گویند: نفوس افغانستان تا سال ۲۰۲۵ به ۴۷ میلیون افزایش خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری دید: احمد جان نعیم معیین پالیسی وپلان وزارت صحت عامه گفت:« از دیدگاه من تنظیم خانواده یک وسیله مهم برای بهتر ساختن وضعیت زندگی زنان ومردان زیادی درافغانستان می‌باشد و امیدوارهستم که این کنفرانس پیامدهای مثبت در راستای بهبود دسترسی به تنظیم خانواده درافغانستان داشته باشد.»
معیین پالیسی وپلان علاوه نمود، نظربه پیش بینی‌هایی که صورت گرفته، قرار است تاسال ۲۰۷۰ نفوس جهان به اوج خود برسد.
وی افزود: در چهل سال آینده نفوس افغانستان سالانه به یک میلیون افزایش خواهد یافت، بر اساس پیشبینی‌های سازمان ملل متحد نفوس افغانستان تا سال ۲۰۲۵ به ۴۷ میلیون افزایش خواهد یافت و این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۷۶ میلیون خواهد رسید.
همچنان وی اضافه نمود: افزایش نفوس تنها روی منابع ومحیط زیست تاثیرگذار نبوده، بلکه بالای توانایی‌های دولت در ارایه فرصت های تعلیم وعرضه خدمات صحی در افغانستان نیز تاثیر خواهد گذاشت.
با تنظیم به تعهد خانواده به عنوان یک بخش بسته جامع صحت باروری، ما می‌توانیم فقر را کاهش داده صحت مادران را بهبود ببخشیم ، زنان را توانمند ساخته تساوی جنسی را برقرار نماییم و دستیابی به اهداف انکشافی را نزدیکتر بسازیم.
وزارت صحت عامه متعهد به تامین حقوق هر زوج در انتخاب تعداد اطفال و فاصله‌دهی بین ولادت‌های شان می‌باشد.
همچنان این وزارت بالابردن آگاهی در مورد میتودهای تنظیم خانواده را یکی از اولویت‌های کاری خود دانسته وتا سال ۲۰۲۰ استفاده ازمیتودهای فاصله‌دهی بین ولادت‌ها را ۳۰ فیصد تعیین نموده است.
بر اساس سروی دیموگرافی و صحت، سال ۲۰۱۵ هر مادر در جریان حیات باروری خویش ۵ الی ۶ طفل به دنیا می‌آورد و ۹۰ فیصد زنان متاهل از شیوه‌های تنظیم خانواده آگاهی دارند، اما از این میان فقد ۲۰ فیصد از این میتود استفاده می‌کنند.
بر اساس سروی متذکره، زنانی که در شهرها زندگی دارند در مقایسه با زنانی که در روستاها زندگی می‌کنند بیشتر از میتودهای تنظیم خانواده استفاده می‌کنند.
مصطفی مستور وزیر اقتصاد گفت: از ۵۰ سال به این‌سو جمعیت افغانستان سه برابر شده و هم اکنون با رشد سرسام‌آور نیز رو به رو است.
وی گفت که ۵۰ سال پیش نفوس کشورحدوداً ۱۰٫۵میلیون نفر بوده که این رقم در حال حاضر به ۳۱٫۵ میلیون تن رسیده و رشد ۲٫۴ درصدی جمعیت را نشان می‌دهد.
وی رشد جمعیت را با رشد اقتصادی نا متوازن خوانده بیان داشت: با آن که رشد جمعیت با فیصدی ۲٫۴ درصد سرسام‌آور است، اما رشد اقتصادی تنها ۳ درصد می‌باشد که این مسئله در درازمدت فقر اقتصادی را افزایش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا