آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستمقالات علمی-تحقیقی

افغانستان؛ بزرگترین تجارت امریکا برای کسب درآمد از جنگ-بخش یکم

به بیش از ۱۰۰ شرکت از ایالات متحده و سایر کشورها قرارداد ارائه خدمات توسط پنتاگون در افغانستان اعطا شد. برخی از این شرکت ها میلیاردها دالر از این قراردادها به دست آوردند

بی بی سی اردو
جنگ در افغانستان نه تنها طولانی ترین بلکه گرانترین جنگ تاریخ امریکا نیز نامگذاری شد. جنگ امریکا با عقب‌نشینی آخرین سرباز امریکایی در کابل در ۳۰ آگست امسال پایان یافت. طبق پروژه هزینه جنگ دانشگاه براون، میلیاردها دالر برای خزانه داری ایالات متحده هزینه برداشته است.
اکنون اشغال افغانستان توسط طالبان و خروج آشفته نیروهای امریکایی توسط برخی تحلیلگران به شکست جنگ تعبیر می‌شود.
اما اگرچه این ممکن است برای بسیاری یک «جنگ شکست خورده» باشد، اما برای برخی «یک فرصت سودآوری بزرگ» ایجاد کرده است.
با توجه به هزینه جنگ، نیمی از پولی که ایالات متحده در جنگ بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ خرج کرد، برای پوشش عملیات‌های مختلف وزارت دفاع ایالات متحده در افغانستان پرداخت شد.
بخش عمده‌ای از این هزینه توسط شرکت‌های خصوصی که از عملیات‌های ایالات متحده در افغانستان پشتیبانی می‌کردند، پرداخت شده است.
لیندا بلومز استاد کالج دولتی کندی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که ارتش ایالات متحده منابع محدودی از نیروها و منابع در اختیار داشت. بیشتر منابع توسط پیمانکاران دفاعی تأمین شد. «به طور کلی، تعداد پیمانکاران دو برابر تعداد نیروهای امریکایی بود».
بلومز گفت که تعداد نیروهای امریکایی که در افغانستان مستقر می‌شوند محدودیت سیاسی دارد. بر اساس آن تعداد پیمانکاران تعیین شد.
وی گفت: این بدان معناست که پیمانکاران (نظامی) هواپیماها را سوخت رسانی می‌کردند، موترهای باربری را آماده می‌ساختند، غذا آماده می‌کردند، در نظافت سهم داشتند، با چرخ بالها پرواز می‌کردند و انواع کالا را انتقال می‌دادند. آن‌ها پایگاه‌های نظامی و میدان‌های هوایی و غیره را می‌ساختند.
به بیش از ۱۰۰ شرکت از ایالات متحده و سایر کشورها قرارداد ارائه خدمات توسط پنتاگون در افغانستان اعطا شد. برخی از این شرکت ها میلیاردها دالر از این قراردادها به دست آوردند.
اطلاعات رسمی در مورد این که کدام شرکتها بیشترین سود را برده‌اند در دسترس نیست.
اما پروفیسور هایدی پلتر مدیر پروژه جنگ ۲۰ ساله امریکا، بخشی از پروژه هزینه جنگ در دانشگاه بوستون، تخمین‌های منتشر نشده خود را در اختیار بی بی سی قرار داده است.
این اطلاعات از وب سایت دولت ایالات متحده USASpending.com به دست آمده است. این وب سایت پس از بحران مالی ۲۰۰۸ در ایالات متحده ایجاد شد و اطلاعاتی در مورد هزینه‌های دولت ایالات متحده ارائه می‌دهد.
پلتر گفت: «این ارقام از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ است». ممکن است برخی از قراردادها قبل از سال ۲۰۰۸ منعقد شده باشد. حتی اگر اطلاعاتی از سال ۲۰۰۱ در اختیار داشته باشیم، برآورد واقعی می‌تواند بیشتر باشد.
بر اساس ارقام، سه شرکت برتر امریکایی در افغانستان(Dankarp، Flour و Kellogg Brown & Root (KBR بودند که بزرگترین قراردادها توسط دولت امریکا به آنها داده شد.
این شرکت‌ها تحت برنامه تقویت لوجستیک برای پرسونل غیرنظامی (LOGCAP) قراردادهایی دریافت کردند. علاوه بر این، به آنها قراردادهای جزئی داده شد.
پلتر می‌گوید: «معمولاً قراردادهای LOGCAP برای ارائه خدمات مختلف مانند تدارکات، مدیریت، حمل و نقل، پشتیبانی، تعمیرات تجهیزات، هواپیما و غیره بیش از یک سال منعقد می‌شود».
خدمات مختلفی در افغانستان از شرکت امریکایی دانکرپ دریافت شد که از جمله آنها می توان به تامین و آموزش تجهیزات پولیس ملی و نیروهای مبارزه با مواد مخدر در این کشور اشاره کرد. این شرکت همچنین تیمی از محافظان را برای محافظت از حامد کرزی رییس جمهور پیشین، در اختیار گرفت.
شرکت Dankarp اخیراً توسط یک شرکت امریکایی دیگر، Amintom خریداری شده است. به گفته پلتر، دانکرپ ۷/۵ میلیارد و ۷/۷ میلیارد دالر قرارداد از LOGCAP دریافت کرد و در مجموع ۱۴ میلیارد دالر قرارداد به آن تعلق گرفت.
به درخواست بی بی سی، سخنگوی شرکت گفت: «در سال ۲۰۰۲، DenCorp International در کنار دولت و متحدان مان در افغانستان ایستاد».
وی افزود که به عنوان یک شرکت خصوصی، اطلاعاتی در مورد قراردادهای خود منتشر نمی‌کنند.
فلور، شرکتی که در ایالت تگزاس مستقر است قرارداد ساخت پایگاه نظامی امریکا در جنوب افغانستان را دریافت کرد.
بر اساس وب سایت این شرکت، آنها ۵۶ پایگاه در کشور را اداره می‌کردند، به بیش از یکصد هزار سرباز تسهیلات می‌دادند و روزانه به بیش از ۱۹۱ هزار نفر مواد خوراکی می‌رساندند.
به گفته پلتر، شرکت Floor، مجموعا ۱۳/۵ میلیارد دالر در افغانستان بودجه داشته است که از این تعداد، ۱۲/۶ میلیارد دالر قرارداد ان به LOGCAP رسید.
بی بی سی سعی کرد با شرکت Floor Corporation تماس بگیرد تا بداند در طول جنگ در افغانستان در چه فعالیت‌های تجاری مشارکت داشته‌اند. اما هیچ پاسخی از آنها دریافت نشد.

از سوی دیگر، BR شرکت امریکایی کار انجینری و لوجستیکی را برای حمایت از ارتش امریکا به عهده گرفت. مسکن، غذا و مایحتاج اولیه به آنها واگذار شد.
نیروهای ناتو عملیات هوایی خود را در افغانستان از طریق چندین میدان هوایی انجام دادند. KBR وظیفه داشت به آنها در بخش زمین کمک کند. این خدمات شامل خدمات مختلفی مانند باند و خدمات هواپیما، مدیریت میدان هوایی و ارتباطات هوایی است.
ادامه دارد…..

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا