آخرین اخباراجتماعزنان

افغانستان؛ سرطان پستان در ۲۰۱۸ بیش از ۱۷۰۰ قربانی گرفته است

وزارت صحت عامه کشور در نخستین سمپوزیم ملی سرطان در کابل که امروز یکشنبه ۲۶ جوزا از سوی این وزارت برگزار شد، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ میلادی در حدود ۳هزار زن در سراسر کشور به سرطان پستان مبتلا شده و از این میان بیش از ۱۷۰۰ زن در اثر این بیماری جان باخته است.
به گزارش خبرگزاری دید، فدا محمد پیکان معین عرضه‌ خدمات صحی وزارت صحت عامه، در این سمپوزیم گفت که در سال گذشته ۲۰ هزار واقعه جدید بیماری‌های سرطانی در کشور به ثبت رسیده است و از این میان بیش از ۱۵هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های سرطانی جان باخته‌اند.
سرطان معده، روده، جوف دهن و پروستان در میان مردان بیشتر شایع بوده و سرطان پستان شایع ترین سرطان در میان زنان است.
معین وزارت صحت عامه، سرطان را پس از بیماری‌های قلبی، دومین عامل مرگ‌ومیر در جهان توصیف کرد که به گفته او، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸ میلیون نفر به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند. از این میان حدود ۱۰ میلیون نفر آن در نتیجه ابتلا به این بیماری درگذشته‌اند. او هم‌چنان گفت که در افغانستان ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر به بیماری‌های سرطانی مبتلا هستند.
این در حالی است که زمینه درمان و تشخیص بیماری‌های سرطان به صورت اساسی در افغانستان فراهم نیست. اما مسئولان وزارت صحت عامه گفته‌اند که برای تشخیص و درمان بیماری‌های سرطان بخش‌هایی را در شفاخانه جمهوری، استقلال، صحت کودک اندرا گاندی ایجاد کرده‌اند. هم‌چنان مرکز هستوپتالوژی «تشخیص بیماری سرطان» در لابراتوارهای مرکزی کابل نیز فعال شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا