آخرین اخباراجتماعافغانستانجهان

افغانستان سومین کشور ناامن برای خبرنگاران شناخته شد

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که در سال جاری میلادی، دست کم ۶۵ خبرنگار جان خود را در حین انجام کار از دست داده‌ است
بر اساس این گزارش، کشورهای سوریه، مکسیکو و افغانستان در مقام‌های اول تا سوم خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران قرار گرفتند.
طبق برآورد سالانه گزارشگران بدون مرز، کشور سوریه با ۱۲ قربانی، مکزیک با ۱۱، افغانستان با ۹، عراق با ۸، و فیلیپین با ۴ خبرنگار کشته‌شده، خطرناک‌ترین مناطق برای خبرنگاران، شهروند ـ خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها بوده‌ است.
بنا به اعلام این سازمان در برلین، خبرنگاران در کشورهایی مثل مکزیک یا فیلیپین، به دلیل گزارش‌دهی در باره موضوع‌هایی مثل فساد مالی و تبهکاری سازمان‌یافته، هدف سوء قصدهای مرگبار قرار گرفته‌اند.
بر اساس این گزارش، دست‌کم ۳۲۶ تن از کارکنان رسانه‌ها در سراسر جهان در زندان به سر می‌برند.
تا پایان سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان و بیش از همه در سوریه، یمن و عراق ۵۴ تن از کارکنان رسانه‌ها ربوده شده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز همچنان توضیح داده است که تنها در سوریه در حال حاضر دست‌کم ۲۲ خبرنگار بومی و ۷ فعال رسانه‌ای خارجی، در دام گروه‌های مسلح گرفتار آمده‌اند.
گفته شده که حتی برخی از این افراد بیش از پنج سال است که در اسارت این گروه‌ها هستند.
این سازمان از ملل خواسته است تا دست به اقدامی فوری بزند. به گفته این سازمان، تعیین یک گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حفاظت از خبرنگاران، می‌تواند به اعمال موازین جهانی انجامیده و از این طریق از شمار اقدامات خودسرانه و اعمال خشونت‌آمیز به شکل مؤثری بکاهد.
به گفته این نهاد غیردولتی بین‌المللی، گرچه سازمان ملل قطعنامه‌هایی را در این مورد به تصویب رسانده، اما این قطعنامه‌ها تاکنون تأثیر چندانی در راستای بهبود وضعیت کارکنان رسانه‌ها نداشته‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا