آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستمقالات علمی-تحقیقی

افغانستان و شکست امپراتوری‌ها؛ دولت دست نشانده ببرک کارمل (۲۸)

دولت صد روزه حفیظ الله امین که آکنده از جنایت و توطئه بود به دست شوروی برافتاد. سپاه چهلم ارتش شوروی و یگان‌های ویژه هوابرد افغانستان را اشغال و کابل را محاصره کردند

سید عطاءالله مهاجرانی
پیشدستی و زیرکی حفیظ الله امین راه به جایی نبرد. وقتی کا گ ب/کی جی بی و عواملش بر تمام مجاری امور در افغانستان سیطره داشتند، وقتی پولیت بوروی حزب کمونیست شوروی و برژنف و آندروپوف تصمیم به حذف او را داشتند، از چنگ مسمومیت غذایی که آشپز او که مأمور کا گ ب بود، غذایش را مسموم کرده بود بیهوش شد اما نجات یافت، ولی چند روز بعد در روز ۲۷ دسمبر در قصر تاج بیگ مأموران کا گ ب سه گلوله در سر و صورتش شلیک کردند، دیگر راهی به رهایی نیافت. دولت صد روزه حفیظ الله امین که آکنده از جنایت و توطئه بود به دست شوروی برافتاد. سپاه چهلم ارتش شوروی و یگان‌های ویژه هوابرد افغانستان را اشغال و کابل را محاصره کردند. نیروهای ویژه امنیتی و نظامی کا گ ب در عملیاتی که با نام« گات» خوانده می‌شد، مأموریت داشتند به قصر حفیظ الله امین حمله کنند. تمامی مأموران امنیتی در لباس افغانستانی خود را پوشانده بودند، در میدان مرکزی کابل و حوالی میدان منتظر دستور حمله بودند. گارد حفیظ الله امین مقاومت کردند و تعدادی از مأموران کا گ ب، حدود صد نفر کشته شدند، آندروپوف نسبت به تعداد زیاد کشته شدگان در عملیاتی که ساده به نظر می‌رسید، معترض شده بود. حفیظ الله امین و نیز دو تن از پسرانش کشته شدند، دیگر اعضای خانواده و اعضای شورای انقلابی دستگیر شدند و به زندان‌های مختلف آشکار و نهان فرستاده شدند. ببرک کارمل را که از تبعید هیجده ماهه چکوسلواکی به مسکو فرا خوانده بودند، درست مطابق پیشنهاد کا گ ب به کابل فرستادند، رهبری حزب دموکراتیک خلق حذف شد و ببرک کارمل به عنوان دبیر کل حزب و به عنوان رییس جمهور دولت خود را تشکیل داد. پیام تبریک برژنف به او شایسته تأمل جدی است تا ببینیم چگونه واژه‌ها و اصطلاحاتی که می‌توانستند در معنای حقیقی خویش اعتباری داشته باشند، بی‌اعتبار و بیهوده شده‌اند. نکته مهمی که متروخین در اسناد آرشیف کا گ ب در مورد ببرک کارمل مطرح کرده است، این است که: «ببرک کارمل با نام-کد « مرید» از سال ۱۹۵۷ با کا گ ب ارتباط داشته است، در سال ۱۹۶۲ از طریق کا گ ب تره‌کی و کارمل با هم آشنا می‌شوند، تا آن تاریخ تره‌کی بیشتر شخصیتی منزوی و تنها بوده است». (۷۳)
ولادیمیر کوزیچکین نیز به ارتباط ببرک کارمل و در واقع به عنوان حقوق بگیر کا گ ب اشاره کرده است. ببرک کارمل پیش از کودتای ۱۹۷۸ سال‌ها در خدمت کا گ ب بوده است. شوخی هم با نام کارمل کرده‌اند، این نام به پشتو به معنای« دوستدار و طرفدار کارگر» است، اما معنی دیکری هم می‌دهد، دوستدار و طرفدار کرملین!(۷۴)
نامه تبریک برژنف به ببرک کارمل، مأمور کا گ ب که حالا رهبر و رییس جمهور افغانستان شده است در همان روز ۲۷ دسمبر روز قتل حفیظ الله امین و روز اشغال افغانستان امضاء شده است:
«به رییس شورای انقلاب، دبیر کل حزب دموکراتیک پرچم، نخست وزیر جمهوری دموکراتیک افغانستان ببرک کارمل
من از صمیم قلب انتخاب شما را به عنوان دبیر کل حزب دموکراتیک خلق تهنیت می‌گویم. احراز مقامات عالی حکومتی در جمهوری دموکراتیک افغانستان را به شما تبریک می‌گویم. به نام رهبری اتحاد شوروی و از سوی خودم شخصاً، پیروزی بزرگ شما را برای تحقق خوشبختی و سعادت مردم افغانستان آرزو می‌کنم. من در این موقعیت فعلی، مطمئن هستم که مردم افغانستان از دستاوردهای انقلاب اپریل خود، از حاکمیت و استقلال و سربلندی ملی در افغانستان جدید دفاع خواهند کرد».
این واژه‌های استقلال، سربلندی، خوشبختی، سعادت، پیروزی… در نگاه رفیق برژنف معنای دیگری غیر از معنای مرسوم و معمول داشته اند. در حقیقت این واژه ها به عنوان نقابی برای پوشاندن محتوای ضد همین معانی به کار رفته است. چنان که امریکا هم بعداً یا سوء استفاده از واژه های دموکراسی و آزادی و حقوق بشر در افغانستان، همین رویه و رویکرد را داشت. مضمون و رفتار مشابه، با واژگان اندکی متفاوت.
شیوه رفتار شوروی یعنی کا گ ب و سفیر شوروی در افغانستان و به ویژه فرماندهان نظامی ارتش شوروی با ببرک کارمل، به مثابه دستور دادن به یک مأمور بود و نه گفت‌وکو با یک رییس دولت. آن ها دستور می‌دادند و ببرک کارمل اطاعت و اجرا می‌کرد. تنها اقدام انقلابی‌اش این بود که وقتی دستور دادند از دبیر کلی حزب دموکراتیک خلق استعفاء دهد و داد در مجلس بزرگداشت و تودیع او( که برای اولین بار با گلوله تودیع نشده بود!) از پذیرش دسته گل بزرگی که به او تقدیم کردند، خودداری کرد! (۷۵)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا