آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلحگزارش

پدرام:

اقدامات تفرقه‌افکنانه اداره احصاییه تصادفی نیست/ نشست مسکو اهمیت خاصی در روند صلح دارد

عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان می‌گوید مسئله تقسیم بندی اقوام به اقوام کوچک‌تر یک برنامه تفرقه‌افکنانه فرهنگی است که از سوی امریکایی‌ها برنامه ریزی شده و اداره احصاییه آن را پیاده می‌کند. به گفته پدرام، مردم باید در برابر این طرح ایستادگی کنند. او در مورد کنفرانس مسکو گفت که این نشست مقدمه‌ای برای نشست ترکیه خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری دید، عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی امروز دوشنبه (۲۶ حوت) در یک نشست خبری گفت که اقدامات تفرقه‌افکنانه از سوی اداره‌های رسمی برنامه امریکایی‌ها است.
پدرام در مورد نشست نشست صلح مسکو که در آن هیئت حکومت افغانستان، طالبان و کشورهای منطقه اشتراک خواهند کرد گفت که این نشست در واقع زمینه‌سازی برای جمع بندی آجندای نشست صلح استانبول است.
پدرام که در نشست خبری در پیوند به هویت شناسنامه‌های الکترونیکی صبحت می‌کرد، گفت: بحث هویت متعلق به همه مردم افغانستان است و هیچ کسی نمی‌تواند با نشر و پخش هویت‌های مجهول در پی رخنه کردن در میان اقوام باشد.
رهبر کنگره ملی افزود: مسئله هویت پاکسازی قومی است و پاکسازی قومی جنایت علیه بشریت است. او تاکید که اگر جلو چنین اقدامات تفرقه‌افکنانه اداره احصایه مرکزی گرفته نشود باید مردم به جاده بیایند و در برابر این بی‌عدالتی تظاهرات کنند.
اداره ملی احصاییه و معلومات با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که نظر به تصمیم دادگاه عالی، اسامی اقوام بیشتری می‌تواند درج شناسنامه‌های الکترونیکی شود.
همزمان، این اداره فهرستی از اسامی شاخه‌های مختلف اقوام خاصی را که به عنوان قومیت امکان انتخابشان در فرم شناسنامه ایجاد شده، منتشر کرده است که با واکنش‌های زیادی از سوی سیاسیون و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.
پدرام همچنان گفت که بحث هویت بحث همه مردم افغانستان است و هر شهروند افغانستان در مورد دفاع از هویت‌شان مسئول هستند. اداره ملی احصاییه با ایجاد شکاف‌ها جنگ را میان پشتون‌ها نیز شعله‌ور کرده است.
پدرام می‌گوید: پاکسازی قومی به صورت سیستماتیک شروع شده است و اینجا مردم باید ایستادگی کنند. هویت متعلق به مردم است و این جنگ، جنگ فرهنگی است که بر مردم است تا در برابر این ظلم و این بی‌عدالتی آشکار بسیج شوند.
او با انتقاد از کشورهای منطقه گفت: در حالی که در موضوعات خیلی خرد و پیش پا افتاده اکثر کشورهای منطقه موضع می‌گیرند و اعلامیه صادر می‌کنند ولی در این مورد که بحث میلیون‌ها انسان است سکوت کردند.
این بار نخست نیست که آقای پدرام در مسایل مربوط به نام افغانستان، بحث هویت، بحث زبان و.. موضع می‌گیرد او بارها از حکومت خواسته است که جلو چنین اقدامات را که منجر به دوری و دشمنی میان اقوام افغانستان می‌شود بگیرد.
رهبر حزب کنگره ملی در مورد نشست مسکو که در راستای روند صلح افغانستان با اشتراک هیئت حکومت افغانستان، گروه طالبان و هیئت‌های کشورهای منطقه برگزار می‌شود، گفت: « از آنجایی که فدراتیف روسیه یک کشور دخیل در روند صلح افغانستان است همکاری و عدم همکاری مسکو در این مذاکرات بسیار تاثیر گذار است. نشست مسکو در واقع مقدمه‌ای برای نشست استانبول است».
وی افزود که بعد از برگزاری نشست مسکو یک نشست دیگر در ترکیه برگزار خواهد شد که تصمیم نهایی در مورد صلح افغانستان در آنجا گرفته می‌شود و این اتحاد منطقه‌ای یک گام مثبت برای افغانستان است.

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا