آخرین اخبارجهانسیاست

وزارت خزانه‌داری امریکا:

القاعده در حال قدرت‌گیری در افغانستان است

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در گزارشی می‌گوید که القاعده همچنان در حال قدرت‌گیری در افغانستان است و به رغم توافق‌نامه فبروری، طالبان ارتباط خود را با این شبکه قطع نکرده‌اند.

به نقل از لانگ وار جورنال، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا به تازگی در گزارشی گفته است که به رغم تضمین‌های طالبان مبنی بر قطع روابط با شبکه القاعده، این گروه همچنان متحد القاعده در افغانستان است و این شبکه در حال قدرت‌گیری است.
در گزارش آمده است: «القاعده در حال قدرت‌گیری در افغانستان است در حالی که تحت حفاظت طالبان فعالیت می‌کند. القاعده از طریق شبکه مربیان و مشاوران خود که در میان طالبان قرار دارند، با ارائه مشاوره، راهنمایی و پشتیبانی مالی از روابط خود با طالبان استفاده می‌کند».
گزارش می‌افزاید که تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر اینکه طالبان برای ریشه‌کن نمودن شبکه القاعده در افغانستان گام برداشته باشد، دیده نمی‌شود. طالبان همچنان در مورد القاعده دروغ می‌گویند.
وزارت خزانه‌داری امریکا افزوده است که فرماندهان ارشد شبکه حقانی «در باره تشکیل یک واحد مشترک جدید جنگجویان مسلح با همکاری و تمویل القاعده» بحث و تبادل نظر کرده‌اند.
از سویی هم، این گزارش می‌گوید که القاعده شبه قاره هند از مناطق مرزی افغانستان و پاکستان به عنوان پناه‌گاه امن استفاده می‌کند.
خزانه‌داری امریکا همچنان تخمین زده است که گروه تروریستی داعش حدود ۱۰۰ میلیون دالر پول نقد در ذخایر خود دارد که در سراسر منطقه پراکنده است.
گزارش می‌افزاید که داعش عراق و شام برای جابه‌جایی پول در سراسر جهان، از جمله بین عراق و سوریه، اغلب به مراکز لوجستیکی در ترکیه متکی است.
دولت امریکا ارزیابی می‌کند که رهبران ارشد داعش عراق و شام تا اویل سال ۲۰۲۰، احتمالاً داعش-شاخه خراسان را تمویل کرده است.
بر بنیاد این گزارش، داعش شاخه خراسان همچنان متکی به حواله پول به خصوص بین کابل و جلال‌آباد وابسته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا